Op veiligheid concurreer je niet. Dat is de gedachte achter de Safety Deal die Kruidvat optuigde samen met verschillende (concurrerende) transportbedrijven. De partijen spannen zich samen in om transport veiliger te maken, ook als dat de keten meer geld kost.
Tijdens de Logistiekdag 2019 deden Marcel Evers, Manager Supply Chain Operations bij Kruidvat-moeder A.S. Watson, en Marco Kranenbroek, eigenaar van adviesbureau Bricklog, uit de doeken hoe Kruidvat samen met transportbedrijven van veiligheid een prioriteit maakte.
De drogisterijketen is met 956 filialen een van de grootste retailers van Nederland. Voor de bevoorrading van haar vestigingen werkt het samen met Peter Appel Transport, Cornelissen Groep, Tielbeke, St vd Brink, Melis Logistics en DDstrucking. Ondanks de inspanningen van iedere individuele partij in die keten om de veiligheid te maximaliseren, gebeurden er wel degelijk incidenten en accidenten die een grote impact hadden op het personeel.
Om de tafel met verlader, transporteur en chauffeur
Kruidvat ging daarop met drie logistiek dienstverleners, verzekeraar TVM en adviesbureau Bricklog om de tafel zitten, waarbij Bricklog als onafhankelijke scheidsrechter fungeerde. Kranenbroek: “De communicatie ging voorheen over de beste prijs, de snelste service etcetera. Als je met elkaar aan tafel zit, bouw je een band op. Er onstaat een cultuur van vertrouwen.”
Cruciaal in dit overleg is dat niet alleen de verlader en transporteur aan tafel kwamen. Ook de chauffeur kreeg een plek. “Door hen aan tafel te zetten, voelen ook zij zich serieus genomen, niet alleen door hun werkgever maar ook door hun opdrachtgever. In dit geval Kruidvat. Je creërt bovendien een gevoel van verantwoordelijkheid.”
Safety Deal
Die overleggen gingen volgens Evers aan het begin vooral over concrete maatregelen, zoals camera’s en spiegels. “Dat hoort erbij, maar daarmee kom je er niet. Pas na een tijdje ging het meer over gedrag.” Dat heeft uiteindelijk geleid tot de Safety Deal, een drietal A4tjes met regels voor elke partij: de verlader, de transporteur en de chauffeur.
Evers noemt een voorbeeld waarbij de Safety Deal tot uiting kwam: “Afgelopen weken was het glad, waardoor sommige chauffeurs niet veilig konden lossen. Voorheen vonden we dat de chauffeur dat maar op moest zien te lossen, met een emmertje bijvoorbeeld. In de Safety Deal hebben we afgesproken dat de winkel er verantwoordelijk voor is dat de chauffeur veilig kan lossen. Nu kan de chauffeur ons direct bellen als de situatie niet in orde is. Wij roepen de winkel dan ter verantwoording.”
De Safety Deal is sinds 2017 up and running. Om te zorgen dat bedrijven de afspraken niet ‘vergeten’ brengt adviesbureau Bricklog eens in de zoveel tijd een bezoek aan de bedrijven. Middels een audit controleert het of de partijen zich nog aan de afspraken houden. Kranenborg: “Het enthousiasme verspreidt zich als een olievlek. Andere transporteurs hebben zich bij de Safety Deal aangesloten. De bedrijven en hun chauffeurs nemen bovendien initiatief om ook bij andere bedrijven een dergelijke driehoek op te zetten. Dat is natuurlijk prachtig om te zien.”
Duurzame inzetbaarheid
Wat vinden andere stakeholders van de Safety Deal, die in sommige gevallen lijkt te leiden tot meer kosten? “Je kunt inderdaad niet kwantificeren wat het oplevert”, erkent Kranenborg. “Het leidt in ieder geval niet tot goedkopere tarieven, maar bijvoorbeeld wel tot duurzame inzetbaarheid van chauffeurs. Als je hoort dat een chauffeur wel eens heeft wakker gelegen omdat hij zich zorgen maakte over een in zijn ogen onhaalbare planning, dan weet je dat je hier goed aan doet. Deze chauffeur weet nu dat hij bij de planner aan de bel kan trekken. Dat leidt op den duur tot minder uitval, minder inwerkkosten enzovoorts. Dat is de zachte factor die je niet kunt meten.”
Afbeelding: Photos by D / Shutterstock.com