“Job is een logistiek manager, maar eigenlijk veel meer dan dat”, luidde het oordeel van de jury bij de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar. Job Sonke, Manager European Distribution Center bij Hollister Inc. ging er vorige week met de winst vandoor. Zijn wapenfeiten? Naast het opzetten van een Europees dc en het verhuizen van de logistieke operatie werd Sonke vooral geroemd om zijn aandacht voor het personeel.
Job Sonke wist de jury te overtuigen met een casus die maar liefst twaalf jaar duurde. In 2007 kreeg hij van Hollister Inc, Amerikaans producent van medische hulpmiddelen, de opdracht om de Europese distributie van het bedrijf in West-Brabant te centraliseren. “Ik startte in mijn eentje, hield sollicitatiegesprekken vanuit het kantoor van een van onze consultancy partners”, vertelt Sonke tijdens de finaledag. De afgelopen jaren gaf hij leiding aan die Europese locatie van Hollister, waar inmiddels 100 fte werkzaam is.
Verhuizing Europese activiteiten
In 2016 volgde een volgende omvangrijke operatie. Het Amerikaanse bedrijf ging op zoek naar een grotere locatie voor de Europese activiteiten. De keus viel wederom op Nederland. Een grote eer, noemt Sonke dat. “Om na al die jaren wederom het vertrouwen van de moedermaatschappij te krijgen. Ze hadden ook voor een goedkopere Oost-Europese locatie kunnen kiezen.”
‘Personeel heeft logistiek gevoel’
In een eerder interview met LogistiekProfs legde Sonke al uit dat het Nederlandse personeel daarin een rol heeft gespeeld. “Mensen hebben hier logistiek gevoel. Daarmee creëren we efficiënte logistieke ketens. Wij gaan niet voor het meest goedkope personeel en korte arbeidscontracten. We willen betrokken mensen die bij de cultuur van het bedrijf passen.” Voor een bedrijf dat medische hulpmiddelen produceert, is toegewijd personeel van groot belang. “Een kwaliteitscontroleur of orderpicker moet toch weten waar hij het voor doet om nauwkeurig te blijven.”
Ambitieuze verhuizing
Binnen een jaar verhuisden alle werknemers, het materieel en de producten naar een nieuw pand met een oppervlakte van 30.000 vierkante meter in Oud Gastel. “Dat is in een zeer ambitieus tijdsbestek gegaan. In december 2017 werd het pand opgeleverd en binnen drie maanden hebben we alle producten verhuisd, zonder dat onze klanten daar iets van hebben gemerkt.”
Tijdens de finaledag stipt Sonke meer dan eens aan hoe belangrijk betrokken personeel is bij een dergelijke operatie. De logstiek manager creëert die betrokkenheid door medewerkers als stakeholders te behandelen. “De mooiste locatie van ons pand is bijvoorbeeld de kantine. Het is geen verstopte plek, zoals je vaak ziet bij bedrijven.” Bij de bouw van het nieuwe pand werd personeel meegenomen naar het lege kavel, zodat zij met eigen ogen konden zien waar ze kwamen te werken. Dat heeft positief effect gehad; al het personeel verhuisde mee naar het nieuwe Europese distributiecentrum.
‘Manager moet verschillen overbruggen’
Een ander wapenfeit van Sonke is het schipperen tussen de Amerikaanse prestatiecultuur en de Nederlandse overlegcultuur. Zo was een OR, waar in Nederland mee wordt gewerkt, voor het Amerikaanse moederconcern een onbekend begrip. Aan Sonke de taak om dat alsnog duidelijk te maken: “Een manager moet vooral verschillen overbruggen. Ik moet begrip tonen voor beide lokale sentimenten. Dat gaat me aardig af.”
Bovenstaande prestaties leidden uiteindelijk tot winst bij de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar. De jury roemt de logistiek manager om zijn vermogen om mensen mee te krijgen. “Job heeft een heel nieuw distributiecentrum opgezet en een aantal jaar later de hele operatie verhuisd”, aldus juryvoorzitter Sander de Leeuw bij de bekendmaking. “Daarbij heeft hij altijd oog gehad voor de human factor. Al het personeel is meeverhuisd naar de nieuwe locatie. Het pand bevindt zich slechts een paar kilometer verderop, maar als je je bedenkt dat ook bedrijven als Primark rond die tijd hun distributiecentra in Oud-Gastel plaatsten, dan is dat echt een prestatie.”