Bedrijven staan te springen om goede heftruckchauffeurs. Om chauffeurs aan te trekken, besteden bedrijven meer aandacht aan het werkklimaat. Wat kunnen we nog meer doen om goede heftruckchauffeurs aan te trekken en te behouden? Vijf tips van Tom van Blom.
Vorig jaar werd in Nederland maar liefst drie miljoen vierkante meter aan nieuwe magazijnruimte in gebruik genomen. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2016. Vastgoedmakelaar Jones Lang LaSalle verwacht dat die trend dit jaar doorzet. Op basis van de plannen die bekend zijn, wordt dit jaar meer dan 2,3 miljoen vierkante meter magazijnruimte bijgebouwd.
Voor al die nieuwe locaties zijn heftruckchauffeurs nodig. Het vinden van die chauffeurs blijkt een lastige opgave. Brancheorganisaties waarschuwen al langer voor een tekort aan vrachtautochauffeurs, maar bij heftruckchauffeurs treedt krapte op. In enkele magazijnen wordt geëxperimenteerd met robots en onbemande heftrucks, maar vooralsnog groeit de vraag naar heftruckchauffeurs veel sneller dan het aanbod van robots.
Meer aandacht voor werkklimaat
Bedrijven die een nieuw magazijn willen bouwen, kiezen de locatie steeds vaker uit op de beschikbaarheid van personeel. Zo verkoos Inditex, moederbedrijf van Zara, Lelystad boven Limburg voor de bouw van een nieuw megamagazijn. Logistieke hotspots als Brabant en Noord-Limburg krijgen doorgaans de voorkeur bij dergelijke megamagazijnen, maar Inditex betwijfelt of in die regio’s nog voldoende mensen te vinden zijn. In Lelystad zijn straks 400 logistieke medewerkers nodig.
In nieuwe magazijnen is bovendien steeds meer aandacht voor het werkklimaat. In de ruimtes worden extra grote raampartijen of dakkoepels aangebracht. Op plekken waar geen daglicht binnenkomt, hangt LED-verlichting die het daglicht zoveel mogelijk benadert. Voor koffie- en lunchpauzes worden ruime kantines ingericht met een uitgebreid terras, zodat medewerkers gemakkelijk naar buiten kunnen.
5 tips om heftruckchauffeurs te binden
Er zijn meer mogelijkheden om als werkgever de strijd op de logistieke arbeidsmarkt te winnen. Zo zorg je dat je als werkgever dat je aantrekkelijk bent en blijft voor heftruckchauffeurs.
1.Investeer in goed materieel
Goede heftruckchauffeurs rijden graag op goed materieel. Goed betekent niet alleen een machine met een sterke motor en een sterk hefmechanisme die weinig storingen opleveren, maar ook een machine die gebruiksvriendelijk is. Betrek heftruckchauffeurs bij de keuze voor nieuwe materieel. Let bij de aanschaf van machines op de op- en afstap, het zitcomfort, het zicht rondom en de bediening van de machine.
2.Creëer een veilige werkomgeving
Heftruckchauffeurs willen graag zonder kleurscheuren naar huis. Onderzoek van BLOM Opleidingen liet eerder zien dat heftruckchauffeurs zich storen aan voetgangers die op onverwachte momenten opduiken. Zorg voor een veilige werkomgeving en voorkom ongelukken door een goed verkeersplan op te stellen en rijbanen en looppaden duidelijk te markeren.
3.Zorg voor een prettige werksfeer
Mensen, en ook heftruckchauffeurs, werken graag in een omgeving waar hun professionaliteit en vakmanschap wordt opgemerkt en gewaardeerd. Maak gebruik van hun kennis en ervaring en luister naar hun opmerkingen. Betrek hen bij het verbeteren van processen en creëer een bedrijfscultuur waarin ze elkaar kunnen aanspreken op ongewenst gedrag. Ook belangrijk: straf niet meteen elk klein foutje af.
4.Investeer in training en opleiding
Een medewerker die bij jouw bedrijf de ruimte krijgt om zich te blijven ontwikkelen, blijft vaak langer hangen. Stuur heftruckchauffeurs naar een training of opleiding die daadwerkelijk bijdraagt aan verbetering van hun rijvaardigheden en andere competenties. En kijk naar nieuwe, digitale oplossingen om die competenties ook na die korte cursus te blijven onderhouden. Trainings- en opleidingsinstituten denk graag daarin mee.
5.Zorg voor een aangenaam werkklimaat
Het is al gezegd: in nieuwe magazijnen wordt veel geïnvesteerd in een goed werkklimaat. Zorg voor goed licht, als het even kan daglicht, en een aangename klimaatbeheersing. Creëer een ruimte waarin medewerkers tijdens pauzes met elkaar kunnen ontspannen. Een ontspannen en enthousiaste chauffeur die zich thuis voelt binnen het bedrijf, is productiever en maakt minder fouten.