Zo speelt Langerak de Jong vroeg in op de veranderingen op de arbeidsmarkt

Redactie
07 oktober 2019
4 min

Officieel staat er op het visitekaartje van Han Marinusse dat hij logistiek directeur bij groothandel Langerak de Jong is, maar de tijd dat hij zich puur op het logistieke gedeelte van het bedrijf kon storten is voorbij. Inmiddels is hij ook verantwoordelijk voor het personeelsbeleid en moet hij dus op de hoogte zijn van de daarbij behorende wet- en regelgeving.

Langerak de Jong levert onder meer koffie, thee en andere aanverwanten producten aan scholen, bedrijven en instellingen. In 2000 begon Han als logistiek manager en klom in de loop der jaren op tot logistiek directeur. Het bedrijf is de laatste 15 jaar enorm gegroeid van circa 25 medewerkers naar 80 nu.

Plezier

Als logistiek directeur moet Han ervoor zorgen dat er een goed team aan mensen klaar staat om klanten tevreden te stellen. Hij heeft onder andere monteurs, chauffeurs, magazijnmedewerkers en inkopers onder zijn hoede. “Eigenlijk valt iedereen die betrokken is bij het proces dat start na de verkoop onder het logistieke proces en dus onder mijn verantwoordelijkheid. In mijn functie ben ik veel bezig met cijfers, maar dus ook met medewerkers. Het is belangrijk om te weten of ze het naar hun zin hebben bij Langerak de Jong.  Mijn eigen ervaring is dat als ik zelf in een periode met een vervelend gevoel naar het werk ga anderen op dat moment hetzelfde gevoel hebben. Overigens heb ik dat gelukkig maar een paar keer gehad in de 19 jaar dat ik hier werk. Maar als dat gevoel er is, dan moeten we met zijn alleen daaraan werken, want het is niet goed.”

Betrekken

Langerak de Jong heeft in het magazijn te maken met een divers personeelsbestand wat betreft opleidingsniveau en leeftijd. Er werken dagelijks zo’n vijftien mensen, zowel fulltime als parttime. “In het magazijn werken zowel jongeren als ouderen, en er werkt zelfs iemand die al enige tijd met pensioen is”, vertelt Han. “Ik vind het belangrijk om medewerkers het gevoel te geven dat ze bij het bedrijf horen en dat doe je onder meer door een arbeidscontract aan te bieden. Zeker als iemand structureel werk verricht. We maken daarom alleen gebruik van uitzendkrachten als de nood echt aan de man is.”

Trends

Hoewel het tekort aan werknemers in de logistiek oploopt en het steeds lastiger is om mensen te vinden heeft Han nu nog weinig problemen met het invullen van de vacatures, al verwacht hij wel dat het vinden van bijvoorbeeld chauffeurs lastiger gaat worden. “We proberen hier al op voor te sorteren door leerling-chauffeurs aan te nemen en ze op te leiden waarna ze vaak bij ons in dienst treden. Dat komt ook omdat wij deze mensen inzetten voor werkzaamheden waarvoor ze zijn opgeleid en ze niet allerlei andere klussen toeschuiven. Door zo vroeg al in te spelen op de veranderingen op de arbeidsmarkt lukt het ons om gaten in het personeelsbestand op te vullen.”

Betrokken bij personeelsbeleid

Als logistiek directeur is Han niet alleen verantwoordelijk voor het logistieke reilen en zeilen, maar dus ook voor het personeelsbeleid. “Ik doe nu alle hr-gerelateerde zaken voor Langerak en de Jong. Dat is zo ontstaan omdat ik de meeste medewerkers onder me had en daarop hebben we besloten dat ik voortaan ook alle andere afdelingen onder mijn hoede zou nemen.” Overigens zonder tegenzin, stelt Han. “Het is interessant en leuk om te doen, omdat je veel te maken hebt met de werkvloer en dus ook meteen weet waar het inhoudelijk over gaat. Als medewerkers vragen hebben, kan ik ze daardoor goed helpen. Wel hebben we nog HR-medewerkers die mij ondersteunen.”

“In veel gevallen ben ik betrokken bij de werving en selectie van medewerkers. Vooral wanneer het gaat om functies die afdelingsoverschrijdend zijn, zoals de functie van operator. Dat is in principe een logistiek medewerker, maar hij komt ook samen met iemand van de commerciële afdeling bij klanten. Het is belangrijk dat zo’n iemand op al die afdelingen kan rekenen op een breed draagvlak.”

Wab-nachtmerrie

Toch is er ook een keerzijde, merkt Han op. De laatste jaren krijgt hij steeds meer te maken met veranderende wet- en regelgeving, zoals de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (wab). “Steeds meer verantwoordelijkheden komen bij de werkgever te liggen. Soms vraag ik me wel eens af waar dat ophoudt. Denk bijvoorbeeld aan de regelgeving rondom uitdiensttreding of de wab. Zeker als personeel uit dienst gaat is het lastig om op de hoogte te blijven van veranderingen in diens situatie, terwijl het soms nog wel de werkgever raakt. Het regelen van al die kleine zaken bij elkaar is eigenlijk best wel veel, en ik ben liever bezig met het logistieke proces en het optimaal bedienen van de klant.”

Nieuwscafé op de Logistica

Dit artikel is een bijdrage van evofenedex. Voor het runnen van een slimme logistieke organisatie is het werven en behouden van goed personeel essentieel. Dit is niet altijd even makkelijk vanwege de veranderende arbeidsmarkt en nieuwe wet- en regelgeving. Over hoe bedrijven zich hierop kunnen voorbereiden, praat evofenedex je graag bij tijdens het Nieuwscafé op Logistica, van 5 t/m 7 november in de Jaarbeurs, te Utrecht. Ontmoet vakgenoten en experts en doe je voordeel met tips en handvatten om het personeelsbeleid en logistieke proces van jouw bedrijf toekomstproof te maken.

Inschrijven voor beide beurzen kan hier

Gerelateerde artikelen