Door de populariteit van initiatieven als Uber lijkt het niet meer lang te duren tot in Nederland bezorgdiensten opstaan waarbij particulieren zich kunnen aanmelden voor het bezorgen van een pakketje. Een prima beweging, zo lijkt. Maar er is één bezwaar: consumenten zien niet graag een bezorger zonder uniform.
Edicia, een amerikaanse toeleverancier in pakketbezorgingsoftware, vroeg 1145 consumenten naar bezorging via crowdsourcing. Hierbij kunnen bezorgers zich online aanmelden voor het afleveren van een pakketje. De bezorgers zijn niet in dienst van een bedrijf en werken wanneer zij dat willen, met hun eigen auto of fiets.
Betrouwbaarheid
Een meerderheid van de respondenten reageert positief op een dergelijk initiatief. Zij zouden er in de toekomst wel gebruik van maken. 34 procent van de respondenten maakt liever gebruik van bedrijven als UPS en FedEx, grotendeels door de betrouwbaarheid van deze bezorgdiensten.
Eigen vervoersmiddel en eigen kleding
Daarnaast wordt de kleding van particuliere bezorgers als een groot bezwaar gezien. Particulieren die via crowdsourcing bezorgen, gebruiken daarvoor hun eigen vervoersmiddel en dragen hun eigen kleding. Hierdoor ontbreekt volgens de respondenten een professionele uitstraling. Bovendien vinden zij het bezwaarlijk dat zij de bezorger niet kunnen herkennen. Voor iemand in uniform doe je toch sneller de deur open, zo luidt het credo. Daarnaast zijn de consumenten bang dat de inhoud van hun pakket wordt gestolen of gebroken. Slechts 12 procent van de ondervraagden geeft aan geen bezwaar te hebben tegen bezorgers zonder uniform.
Sociaal transport in Nederland
Door bepaalde maatregelen kan het wantrouwen onder consumenten deels worden weggenomen, zo blijkt uit een initiatief dichtbij huis. In Nederland is namelijk Greendropz opgericht. Dit project is momenteel alleen actief in de omgeving van Breda. Iedereen met een auto kan zich bij Greendropz aanmelden om een pakketje binnen twee uur bij de ontvanger te bezorgen. Het grote verschil met andere initiatieven is dat Greendropz de ontvanger zelf de chauffeur laat uitkiezen. Deze chauffeur wordt beoordeeld door middel van recensies. Zo weten consumenten precies wie ze aan de voordeur kunnen verwachten en of hun pakketje in veilige handen is.
Eerder schreef Marcel te Lindert, journalist logistiek en supply chain, een blog over deellogistiek. Heeft sociaal transport een toekomst in Nederland? Lees het hier.
Redactie LogistiekProfs