Zalando streeft de komende jaren naar een klimaatneutrale operatie. Het online platform voor mode en lifestyle presenteert vandaag de duurzaamheidsstrategie ‘do.More’, waarin het onder meer belooft verpakkingsafval te minimaliseren en leveringen en retourzendingen klimaatneutraal uit te voeren.
In 2019 stapte Zalando volgens eigen zeggen al over op 90 procent hernieuwbare energie op al haar locaties. Het online platform zet in op orderbundeling en groene leveringsopties voor zowel bezorging als retouren. CO2-emmissie die niet wordt voorkomen, zal nog dit jaar worden geneutraliseerd.
Tegen 2023 wil het het bedrijf verpakkingsafval minimaliseren en materialen zoveel mogelijk hergebruiken. Dozen en verzendzakken bestaan nu al grotendeels uit gerecyclede materialen. In de toekomst ligt de nadruk op het uitsluiten van plastic voor eenmalig gebruik.
Levensduur artikelen verlengen
De etailer zegt de levensduur van modeartikelen te willen verlengen door de principes van circulariteit toe te passen. Dat doet het onder meer met het wederverkoop platform ‘Zalando Wardrobe’. Zalando verwacht dit jaar 1 miljoen items via het platform te verkopen.
‘Onderdeel van het probleem’
“De mode-industrie wordt geconfronteerd met complexe duurzaamheidsuitdagingen”, zegt Co-CEO Rubin Ritter over de strategie.” We weten dat we een deel van het probleem zijn geweest, maar vanaf nu willen we een deel van de oplossing zijn. We zien een duidelijk verband tussen duurzaam handelen en commercieel succes. Alleen degenen die duurzaamheid integreren in hun bedrijfsstrategie blijven relevant voor hun klanten. Wij geloven dat duurzaamheid het concurrentievoordeel van de toekomst is.”