Wehkamp kan tot 74 miljoen orders verwerken in nieuw dc

Redactie
16 juni 2016
2 min

Met het geautomatiseerde distributiecentrum in Zwolle is Wehkamp in staat om jaarlijks tot 74 miljoen orders te verwerken. Nu nog verstuurt het online warenhuis ‘slechts’ 32 miljoen orders vanuit het dc, maar met de nodige uitbreidingen op het kavel kan die output stijgen tot 74 miljoen. Dat vertelde Andres van Daalen, programmadirecteur van moederconcern RFS Holland Holding, tijdens de vakdag Logistiek & E-commerce.

Het distributiecentrum van Wehkamp is sinds februari operationeel. “Het pand werd in september geopend, maar toen lagen nog niet alle voorraden in Zwolle.” Er moesten miljoenen producten worden verhuisd en dat was een behoorlijke operatie. “Consumenten kregen in de periode hun bestelling vaak (gelijktijdig, red.) in twee pakketten geleverd: één vanuit een van de oude magazijnen in Dedemsvaart en één vanuit het dc in Zwolle.” Een duur grapje, want DHL werd per pakket betaald.

Inmiddels draait het dc op volle toeren. Dagelijks gaan er 200.000 items volledig automatisch de deur uit. Mede dankzij het OSR-shuttle systeem staan bestellingen binnen een halfuur klaar om verzonden te worden. Een flinke vooruitgang, aldus Van Daalen: “In Dedemsvaart duurde dat proces bijna drie uur.” Toch ging de live-gang van het distributiecentrum ging niet zonder horten en stoten. “We konden zo’n vier of vijf keer de belofte aan een klant niet nakomen. Pakketten werden dan niet de volgende dag bezorgd, maar een dag later.” Volgens Van Daalen had dat vooral te maken met softwareproblemen. “Eigenlijk heeft het nooit aan de hardware in ons distributiecentrum gelegen.”

Uitbreiding op locatie
Op het industrieterrein in Zwolle is genoeg ruimte voor uitbreiding, mocht dat in de toekomst nodig zijn. Aan de zuidzijde van het pand is namelijk nog drie hectare grond beschikbaar. Maar voorlopig heeft Wehkamp genoeg aan het bestaande dc. “We kunnen binnen deze locatie nog opschalen. Zo is er de mogelijkheid om het OSR-shuttle systeem met drie gangen uit te breiden. De capaciteit wordt dan met 17 procent verhoogd. Daarnaast is er de mogelijkheid om 24/7 operationeel te zijn, zodat het dc ’s nachts en op zaterdag niet meer stil ligt.”

Same day delivery
Vanuit het nieuwe dc introduceerde Wehkamp same day delivery op bestellingen die voor twaalf uur ’s middags zijn geplaatst. “We wilden hier voorzichtig mee beginnen. Omdat we te snelle adaptie niet aan konden, hebben we ervoor gekozen om voor same day delivery een verzendbedrag van 7,95 euro te hanteren, in plaats van de normale 5,95 euro.” Van Daalen ziet dat klanten die gebruik maken van same day delivery andere producten bestellen. “Op een paar sokken wil je best een dag wachten, maar als je koffiezetapparaat kapot is heb je die het liefst nog dezelfde dag in huis.” Uiteindelijk hoopt Van Daalen dat de cut-off tijd opschuift naar twee uur ’s middags. Klanten die voor die tijd bestellen, ontvangen hun pakketje op dezelfde dag tussen zes en negen uur ’s avonds.

Redactie LogistiekProfs

Gerelateerde artikelen