De smart glass, waarvan Google Glass het belangrijkste voorbeeld is, wint langzamerhand aan terrein binnen de logistieke sector. Een groeiend aantal bedrijven maakt in zijn magazijnen al gebruik van de slimme bril.
De toepasbaarheid van de bril wordt momenteel door verschillende partijen getest, maar duidelijk is dat smart glasses kunnen zorgen voor een efficiëntere bedrijfsvoering binnen het magazijn. De bril kan bijvoorbeeld worden ingezet bij cross-docking, order picking, pakketlevering, voorraadbeheer, onderhoud, controle- en beheer van retouren. Hieronder zetten we enkele voordelen, maar ook mogelijke valkuilen, van de smart glass voor u op een rij.
Snelle inzetbaarheid nieuw personeel
Met de bril kunnen alle acties die een magazijnier moet uitvoeren stap voor stap worden gevisualiseerd op het netvlies. Hierdoor weet elke medewerker precies waar hij aan toe is. Nieuw of interim personeel is dus sneller en effectiever inzetbaar. Let wel: het duurt even voordat de medewerker goed met de smartglass om kan gaan. Zorg dus voor een duidelijke instructie.
Minder fouten
Het Nederlandse e-fulfillment bedrijf Active Ants testte de Google Glass een week lang op zijn logistieke afdeling. Hierdoor bleek dat de foutmarge binnen het logistieke proces met twaalf procent omlaag ging. Dat komt omdat de opdrachten één voor één op de bril verschijnen. Hierdoor kunnen opdrachten niet door elkaar gehaald of vergeten worden. Bij de traditionele orderpicklijst staan alle opdrachten onder elkaar en is de kans dat er één wordt gemist of overgeslagen een stuk groter.
Handen vrij
Een ander groot voordeel is dat werknemers hun handen vrijhouden dankzij het dragen van de smart glasses. Zij hoeven de picklijsten niet meer te printen en bij zich te dragen tijdens het order picken. Uit hetzelfde experiment van Active Ants bleek dat de productiviteit hierdoor met 15 procent steeg. Dit komt ook omdat opdrachten direct naar de bril worden verzonden. Printen, aftekenen en inbinden is dus niet meer nodig.
Nadelen
Daar staat echter tegenover dat de smart glasses over het algemeen erg duur zijn. Een Google Glass kost momenteel rond de 1200 euro. De markt voor smart glasses is momenteel volop in ontwikkeling. Elke drie maanden komt er wel een nieuw model bij. Wellicht dat daarmee ook de prijs iets zal dalen.
Een ander nadeel van de Google Glass is de batterijduur. Bij intensief gebruik gaat de batterij maar zo'n twee uur mee. Het opladen, of het pakken van een nieuwe accu zorgt voor een onderbreking van het werk.
Daarnaast is er nog weinig bekend over de veiligheid van het dragen van een smart glass. Hoe veilig is het bijvoorbeeld om tijdens het besturen van een orderpicker een smart glass te dragen? Net als bij een normale smartphone kan het voor behoorlijk wat afleiding zorgen. Belangrijk is daarom om uw werknemers goed voor te lichten over de mogelijke gevaren die de bril met zich meebrengt.
Benieuwd naar de werking van een smart glass?
Deze video laat zien hoe de Google Glass functioneert binnen een fulfilment centrum.
Redactie LogistiekProfs