Marks & Spencer blijft ook na de feestdagen nog worstelen met zijn high-tech distributiecentrum in Engeland. Tijdens de feestdagen klaagden klanten al veel over late levertijden, maar ook in januari lijkt Marks & Spencer zijn beloften niet na te komen. In het warenhuis, dat 18 maanden geleden werd geopend, verwerkt de retailer ruim een derde minder items dan verwacht.
Noodmaatregelen
Tijdens piekmomenten in aanloop naar Black Friday en Kerst moest de retailer noodmaatregelen treffen, stellen insiders uit het dc in The Guardian. Zo werden veel goederen opgeslagen in een nabijgelegen warenhuis en werden er items, die bedoeld waren voor de winkelvoorraad, noodgedwongen gebruikt om online bestellingen te verwerken
Communicatieproblemen verschillende systemen
De problemen in het distributiecentrum in de plaats Castle Donington zouden vooral worden veroorzaakt door communicatieproblemen tussen de verschillende productverwerkingssystemen. Nogal een tegenvaller, aangezien het nieuwe distributiecentrum onderdeel is van een programma ter waarde van 1 miljard pond om de verouderde IT en distributiesystemen van de retailer te vernieuwen. M&S hoopte zo altijd de juiste items op voorraad te hebben en te voldoen aan de groei van online bestellingen.
Klachten social media
De retailer ontkent zelf de aantijgingen en beweert altijd voldaan te hebben aan de beloofde next-day delivery. De klachten op social media laten echter iets anders zien. Bestellingen zouden dagen na plaatsing plots gecancelled worden omdat de producten niet op voorraad blijken te zijn.
M&S hoopte de kosten te drukken door in Groot Brittannië van 50 warenhuizen over te stappen op 6 grote, centrale distributiecentra. Dat plan moet tegen 2016/2017 gerealiseerd zijn.
Redactie LogistiekProfs