Wanneer is mechanisering zinvol?

Robert van Ree
10 mei 2016
3 min

Leveranciers van gemechaniseerde magazijnoplossingen beleven
goede tijden, want er wordt weer overal geïnvesteerd in volautomatische
oplossingen zoals palletopslagsystemen, Case pick-, Goods to Man- en
sorteersystemen. Het geeft aan dat er weer vertrouwen is en dat er keuzes worden
gemaakt voor de langere termijn.

Bedrijven die het onderwerp ook op de agenda hebben staan worden
hierdoor blijkbaar getriggerd want we krijgen steeds meer vragen over
beslissingscriteria, kengetallen, hulp bij de aanschaf van genoemde oplossingen
en het ultieme moment om tot aanschaf over te gaan.

Over dat laatste kan ik kort zijn. Vaak viel het
beslissingsmoment simpelweg samen met de afsluiting van een goed doordacht
onderzoeks- en voorbereidingstraject. Een ideale datum bestaat dus niet.

Welk
vertrekpunt?

Veel interessanter dan het juiste beslissingsmoment is de
achterliggende motivatie om miljoenen te gaan investeren. Want de juiste
motivatie bepaalt het verschil tussen succes en teleurstelling. Die motivatie
beperkt zich vaak tot mogelijke financiële voordelen maar gaat voorbij
aan de kwalitatieve voordelen die mechanisering kan bieden.

Ondanks de papieren ambitie om de klant betere service te gaan
geven is de besparing op personeel en ruimte vaak het werkelijke doel met de
Total Cost of Ownership (TOC) en Return On Investment (ROI) als financiële
drivers.

Als deze jaren na de implementatie niet blijken te kloppen (als
ze al worden bijgehouden) ligt dat meestal aan allerlei operationele redenen die
tijdens voorstudies buiten beschouwing zijn gebleven. Denk bijvoorbeeld aan
langere leercurves, extra benodigd IT personeel door onderschatting van het
kennisniveau, complexere consolidatie van automatische en handmatig verzamelde
goederenenstromen en planningsproblematiek tussen aankomende en vertrekkende
vrachtwagens en het gemechaniseerd magazijn. Het vertrekpunt voor mechanisering
is te beperkt en dat is jammer.

Strategisch
belang

Mechanisering kan veel meer toegevoegde waarde bieden dan alleen
de financiële besparing. Het kan als onderdeel van de bedrijfsstrategie een cruciale rol
spelen in het totale netwerk.

Het is interessant om het vergelijk te maken met de netwerken
van de grote pakketdiensten waarin hoog geautomatiseerde sorteerhubs op de
juiste locaties ten dienste staan van tijdige levering aan de lokale depots. Het
feit dat de sorteersystemen soms maar 4 uur per dag draaien en de rest van de
tijd stil staan is ondergeschikt aan de sleutelrol die ze in het netwerk
vervullen. Anders gezegd: zonder de sorteersystemen zouden de huidige
afleverschema’s ondenkbaar zijn en heeft het koeriersbedrijf geen
bestaansrecht.

In magazijnlogistiek is het blijkbaar nog niet zover. Daar is
logistiek vaak nog een kostenpost dus is de mechanisering alleen binnen 5 jaar
terug te verdienen als het dagelijks minstens 10 uur actief is. Voor veel
bedrijven is dit criterium een show stopper en daarmee doen ze zichzelf tekort.
Natuurlijk moet er een afweging worden gemaakt tussen de gewenste flexibiliteit
en de graad van mechanisering en moet het passen bij het type assortiment, de
productverpakkingen en afmetingen, maar wat een fantastische business modellen
zijn er denkbaar als de logistieke prestatie centraal komt te staan in plaats
van het mogelijk financieel gewin.

Mocht je op zoek zijn naar meer informatie of een andere mening
hebben, dan zie ik je reactie graag tegemoet.


Robert van Ree – Senior Logistics Consultant bij St. Onge Company

Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.

Gerelateerde artikelen