Waarom Kijkshop het afgelopen jaar meer dan 100 dc’s opende

Redactie
19 januari 2017
3 min

Kijkshop wil e-commerce op hoog niveau spelen. Het bedrijf
doet dat door winkels als mini-distributiecentra te laten fungeren; een
strategie die door het ‘kijk-kies-klaar-model’ van de retailer eigenlijk voor de
hand lag.

Tijdens de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs legt Jeroen van de Wiel, manager e-commerce, uit dat het vitrinemodel Kijkshop veel voordelen heeft opgeleverd bij de overgang naar omnichannel. In de winkels van Kijkshop ging het namelijk er al jaren hetzelfde aan toe als bij de gemiddelde webwinkel: de klant plaatst een order, de winkelier pickt de order en levert deze vervolgens uit. Bij online bestellingen ging het er, sinds de opening van de webwinkel in 1999, anders aan toe. Deze orders werden jarenlang vanuit de twee grote distributiecentra van de retailer geleverd. Dat leverde hier en daar problemen op, vertelt Van de Wiel. Zo duurde het vijf dagen om items vanuit de winkel terug naar het distributiecentrum te halen, om het vervolgens uit te leveren.

Kijkshop besefte dat het naast de twee grote dc’s ook gebruik kon maken van de honderden magazijnen in winkels. Van de Wiel spreekt dan ook van een ‘Eureka-moment’ toen het besloot om vanuit de winkel te gaan leveren. Door de magazijnen om te bouwen tot mini-distributiecentra, hebben klanten bestellingen die voor 16:00 uur zijn geplaatst, de volgende dag in huis. Het systeem is nagenoeg identiek aan het vitrinemodel dat Kijkshop in haar winkels hanteert: de klant schiet een online order in, de winkel krijgt een loopbon en pakt de bestelling in. DHL rijdt vervolgens elke dag voor 18:00 uur langs alle winkels in Nederland om de online bestellingen op te halen en de volgende dag af te leveren.

Dit systeem brengt volgens Van de Wiel de nodige voordelen met zich mee. Je beschikbare voorraad is ineens veel hoger omdat je niet alleen gebruik maakt van de voorraad uit de dc’s, maar ook vanuit de winkels.” Daarnaast komt Kijkshop zo veel sneller van oude producten af. “Producten die uit het assortiment gaan, krijg je in je winkel maar moeilijk verkocht. Je moet veel van de prijs afhalen om een artikel uit te verkopen. Online ligt die omloopsnelheid veel hoger en hoef je minder af te prijzen.”

Van de Wiel: “Om het model te laten slagen is het cruciaal dat magazijnen goed georganiseerd zijn en de voorraden accuraat worden weergeven. Op het moment dat iemand met een waterkoker de deur uitloopt, moet dat direct online verwerkt worden.” Kijkshop liet het inpakken van de orders in eerste instantie over aan de aanwezige winkelmedewerkers. Die situatie bleek onhoudbaar. “In één van onze winkels werden op één dag honderd orders geplaatst. Daar was het personeel ongeveer acht uur mee bezig.” Kijkshop heeft daarom extra personeel beschikbaar gesteld om de online bestellingen klaar te maken voor verzending.

Het nieuwe model heeft nu al gezorgd voor een omzetstijging.
Op een goede dag worden er 800 orders
per dag vanuit winkels geleverd. De keten blijft het model ondertussen
optimaliseren. “Bijvoorbeeld door een maximum aantal orders voor een bepaald
filiaal in te stellen. Of door een rustig filiaal online meer prioriteit te
geven voor e-fulfilment.”

Redactie LogistiekProfs

Gerelateerde artikelen