Door het historisch lage niveau van de olieprijs zien transportbedrijven één van hun grootste kostenposten ook flink afnemen, zou u verwachten. Maar de lage olieprijs hoeft niet per se voor een hoger rendement te zorgen, zo schrijft het Financieele Dagblad.
Volgen Bart Banning, sectorbankier Transport en Logistiek bij ABN Amro, zal er op de lange termijn weinig verschil te bespeuren zijn. “Je zou denken dat de impact van de olieprijs al snel enorm groot is, omdat de kosten van alle bedrijven in de logistiek en transport voor een groot deel bestaan uit brandstofkosten”, aldus Banning tegen het FD. “Maar de markt en de prijsvorming in wegtransport passen zich al snel aan bij de ontwikkeling van de olieprijs.”
Accijns en btw
Daarnaast zal de brandstofprijs in Nederland niet zo sterk fluctueren als de olieprijs. Dat komt omdat brandstofprijzen hier voor ongeveer twee derde uit accijns en belastingen bestaan, waardoor de olieprijs de brandstofprijzen minder beïnvloedt. Toen de olieprijs halveerde, daalde de dieselprijs met slechts 10 procent.
Doorberekening naar klant
Transportbedrijven profiteren minder van lage brandstofkosten omdat in het contract met de klant vaak wordt vastgelegd dat de ontwikkeling van de olieprijs wordt doorberekend in de transportprijzen voor de klant. De klant is dus voordeliger uit, maar het transportbedrijf merkt er weinig van. Volgens voorzitter Klaas de Waardt van Vern, belangenbehartiger van kleinere transportondernemingen, zijn kleine transporteurs hier de dupe van. “Veel transporteurs, ook die met een brandstofclausule, hebben hun prijzen niet verhoogd toen de brandstofprijzen stegen, vanwege de concurrentie uit Oost-Europa. En nu de brandstofprijzen zijn gedaald, moeten wij truckers onze prijzen opeens wél verlagen met 3 tot 4 procent.”
Redactie LogistiekProfs