De vakbeurzen Logistica en ICT & Logistiek stonden van 5 tot en met 7 november in het teken van handel en technologisch vernuft. Duizenden bezoekers lieten zich in de Jaarbeurs informeren over automatisering van hun logistieke processen en systemen. Veel aandacht was er voor Automated Guided Vehicles (AGV’s), Autonomous Mobile Robots(AMR’s) en andere robotica.
Logistica en ICT & Logistiek wisten dit jaar respectievelijk 13.121 en 5.079 bezoekers naar Utrecht te trekken. Zij lieten zich inspireren door 340 exposanten, kennissessies in 14 theaters, de uitreiking van de Logistica Award, tours en de praktijkdemonstraties op de Scala’s Logistica.
Het thema van deze editie luidde Smart Warehousing, passend bij de ontwikkelingen in de markt. “Systemen worden onderling verbonden, mensen en robots gaan samenwerken, data-uitwisseling zorgt voor meer efficiency. Kortom, smart warehousing”, aldus Martijn de Weerd, brandmanager Logistiek bij Jaarbeurs. “Die ontwikkeling hebben we bij tal van exposanten, in de kennissessies en op de demopleinen een podium gegeven.”
Synergie Logistica en ICT & Logistiek
De groeiende synergie tussen Logistica en ICT & Logistiek viel dit jaar op; 73 procent van de bezoekers kwam naar beide beurzen. De Weerd: “Ict en logistiek zijn geen losse takken van sport meer. De complexiteit van processen neemt toe en daarmee ook de complexiteit van de oplossingen. Hardware en software staan continu met elkaar in verbinding.”
Op de beursvloer werd volop handelgedreven dankzij het grote aantal managers en directeuren dat naar Utrecht was afgereisd. De meerderheid van de bezoekers is eind- of medebeslisser bij investeringsvraagstukken. “Dat merkten exposanten aan gesprekken die ze voerden. Er konden veel vervolgafspraken worden gemaakt.”
Kennissessies, tours en demo’s
In de kennissessies kwam een breed palet aan onderwerpen aan de orde, van supply chain management tot automatisering en veilig werken. Veel aandacht was er voor robotica – specifiek voor AGV’s en AMR’s – en de wisselwerking tussen mens en robot. Seminars met betrekking tot dit thema werden zonder uitzondering drukbezocht.
De demo’s en tours konden eveneens op veel belangstelling rekenen. Op een speciale IFOY-locatie demonstreerden Still, Jungheinrich, UniCarriers en ProGlove hun prijswinnende innovaties. De drie Scala’s Logistica, waar exposanten hun oplossingen in een praktijkgerichte omgeving toonden, werden door circa 70 procent van de aanwezigen bezocht. Dankzij de tours die dit jaar voor het eerst op de scala’s werden georganiseerd, kregen zij alle stappen in het proces mee. “Dat maakte het concreter voor bezoekers. De oplossingen kwamen zo nog beter uit de verf”, concludeert de brandmanager.