Transportbedrijven hebben weinig zicht op de kosten en kostenstructuren. Een rekentool van het Vlaams Instituut Logistiek (VIL) moet hen meer inzicht geven in de rentabiliteit van een transportopdracht.
Het project Nacatrans van VIL laat zien dat kleine en middelgrote transportbedrijven vaak niet over de knowhow en middelen beschikken om ex post calculatiefunctionaliteiten in te bouwen in hun IT-systemen. “Op periodieke basis zijn de resultaten van de onderneming uiteraard bekend maar vaak ontbreekt het aan detailgegevens die aantonen welke activiteiten rendabel en welke verlieslatend zijn”, aldus het instituut.
Laagdrempelige rekentool
VIL ontwikkelde daarom een laagdrempelige rekentool die inzicht moet geven in de opbrengsten, kosten en waar die ontstaan. De tool helpt bedrijven de juiste keuzes te maken met betrekking tot werk, na te streven klanten en prijszetting.
Bij het project Nacatrans waren de vervoerders en dienstverleners Andiprim, Avantida, Colfridis, Hertsens, Globis, Group GTS, Magellan Logistics, TDL Group en Trafuco betrokken. “Nacalculatie in transport bevestigt niet alleen het buikgevoel maar soms ook nog veel meer
zaken die men in eerste instantie onderschat. Denken we hier maar aan de impact van time
slots op laad- en losinstallaties en de congestie op de wegen”, zegt projectdeelnemer Serge
De Wolf van Trafuco in een persbericht.
Inrichten systemen voor bruikbare data
Het VIL wijst de sector erop dat ze hun systemen wel zodanig moeten inrichten dat deze data opleveren die bruikbaar zijn voor business intelligence toepassingen, zoals nacalculatie. Transportbedrijven zouden over grote hoeveelheden data beschikken, maar deze ruwe data is zelden geschikt om nacalculatie op te zetten. Bij meer dan de helft van de deelnemende bedrijven waren de activiteiten die de boordcomputer registreert, niet te linken aan de transportopdrachten die worden bijgehouden in het Transport Management Systeem (TMS). Bij bedrijven waar de data wel aan de vereisten voldoen, kon het nut en de toegevoegde waarde van de rekentool worden vastgesteld.
“Informatie wordt pas echt waardevol wanneer ze omgezet kan worden in kennis, zodat deze kennis gebruikt kan worden voor bijsturing. Uit de analyse met de rekentool kan bijvoorbeeld blijken dat de diensten die een bedrijf uitvoert voor een bepaalde klant, helemaal niet zo rendabel zijn als gedacht, dat lossen of laden op één specifieke site van een klant steeds hogere kosten genereert dan op andere sites. Oranje of rode knipperlichten kunnen ook wijzen op te lage tarieven, bijvoorbeeld bij klanten die al van generatie op generatie klant zijn, en waar tarieven destijds vanuit de buik waren afgegeven, en sindsdien enkel maar geïndexeerd werden”, aldus VIL-projectleider Peter Lagey.
Redactie LogistiekProfs