Vier tips tegen een overvol magazijn

Marcel te Lindert
11 maart 2015
3 min

Toeval of niet, maar nadat het Centraal Planbureau vorige week donderdag fraaie economische groeicijfers aankondigde, leek afgelopen weekend de lente door te breken. Overal zochten mensen de terrassen op of begonnen ze hun tuinen om te spitten, alsof ze meteen invulling wilden geven aan de verwachting van het CPB dat ook consumenten weer meer geld gaan uitgeven. Het is allemaal goed nieuws voor logistiek Nederland. Een economische groei van 1,7 procent dit jaar en 1,8 procent volgend jaar betekent meer orders, hogere voorraden en vollere magazijnen.

Maar wat doe je als het magazijn zo vol raakt dat de efficiëntie en kwaliteit van de operatie eronder lijdt? De eerste noodgreep is extern extra magazijnruimte huren, bijvoorbeeld die lege hal verderop of bij de logistiek dienstverlener om de hoek. Dat verschaft extra tijd om na te denken over een structurelere oplossing zoals investeren in een ruimtebesparend opslagconcept of in een volledig nieuw pand. De vraag is of dat nodig is. Wie kritisch naar zijn voorraad kijkt, kan een investering in het magazijn wellicht voorkomen of in ieder geval uitstellen. Hieronder volgen vier tips.

1.Vergroot de opslagdichtheid
In veel magazijnen heeft elke palletlocatie dezelfde hoogte, vaak afgestemd op de maximale pallethoogte die in de operatie voorkomt. Dat is lekker flexibel, want elke pallet kan op elke locatie worden neergezet. Als echter niet alle pallets de maximale pallethoogte hebben, gaat die flexibiliteit ten koste van veel opslagruimte. Analyseer daarom regelmatig de hoogte van de pallets die in uw magazijn binnenkomen en pas de hoogte van opslaglocaties daarop aan. Dat leidt tot een hogere opslagdichtheid, zodat u meer pallets in uw magazijn kwijt kunt. En als u beschikt over een goed warehouse management systeem (WMS) dat elke binnenkomende pallet automatisch toewijst aan de best passende opslaglocatie, hoeft u aan flexibiliteit niets in te boeten.

2. Ruim de voorraad op
Is het eigenlijk wel nodig dat al die voorraad in uw magazijn ligt? In de praktijk blijkt telkens weer dat veel magazijnen vol liggen met artikelen die maar een paar keer per jaar of soms helemaal niet meer worden verkocht. Het loont in dat geval de moeite om een voorraadspecialist in te huren en de voorraadniveaus eens te laten doorrekenen. Op basis van historische gegevens blijkt vaak al snel dat er te veel langzaamlopers op voorraad liggen. Daarnaast is het zaak ‘dode’ voorraad snel op te ruimen. Dat lijkt kapitaalvernietiging, maar vergeet niet dat deze artikelen beslag leggen op ruimte die geld kost en waar geen omzet meer tegenover staat.

3. Kijk naar de leveranciers
Een simpele rekensom leert dat de voorraad in ieder geval hoog genoeg moet zijn om de tijd tot de volgende levering te overbruggen. Met andere woorden: hoe langer de levertijd, hoe hoger de voorraad. Als de leveringen uit het Verre Oosten moeten komen, leidt dat al gauw tot hoge voorraden. Het loont daarom de moeite om eens goed naar het leveranciersbestand te kijken. Zijn er alternatieven voor leveranciers uit het Verre Oosten? Ook als een leverancier in Europa iets hogere prijzen berekent, kan het zijn dat die extra inkoopkosten goed gemaakt worden door lagere voorraad- en opslagkosten. Bijkomend voordeel is dat de kans op dode voorraad afneemt. Als geen alternatieven voorhanden zijn, praat dan eens met de leveranciers. Misschien is het voor hen geen enkele moeite om kortere levertijden te realiseren.

4. Praat eens met productie
In magazijnen van productiebedrijven hangt de voorraad vaak af van de seriegrootte waarin producten worden gemaakt. In veel bedrijven bestaat nog altijd het dogma dat deze series zo groot mogelijk moeten zijn om omsteltijden te verkleinen en de productiviteit te vergroten. Dat leidt weliswaar tot lagere productiekosten, maar ook tot hogere voorraad- en opslagkosten. De kunst is om een productieplanning te realiseren die de totale kosten verlaagd. Een andere vraag is of het nodig is om alle productvarianten op voorraad te leggen. Misschien is het slimmer om het klantorderontkoppelpunt te verleggen, halffabricaten op voorraad te houden en pas een eindproduct te maken als daar een order tegenover staat.

Marcel te Lindert – Journalist logistiek & supply chain

Gerelateerde artikelen