Beginnen is winnen. Dat is de boodschap over big data in de logistiek van Herman Roose, tot voor kort ceo van Bakker Logistiek Groep. ‘Data zijn ‘big’ omdat ze ondoorgrondelijk zijn. Ze zijn ongestructureerd, zitten in verschillende systemen en zijn daardoor ontoegankelijk. Voor veel bedrijven is dat een reden om niets met big data te doen, maar die laten een goudmijn liggen.’
Roose deelde tijdens een rondetafel van Inergy, specialist in business intelligence, zijn ervaringen over big data in logistiek. Uit zijn verhaal zijn vier redenen te halen om met big data in logistiek aan de slag te gaan:
1. Standaardisatie van processen
Veel bedrijven hebben hun processen gestandaardiseerd. Althans, dat denken ze. Totdat bestudering van data bijvoorbeeld duidelijk maakt dat in verschillende warehouses verschillende gegevens worden vastgelegd. Hoe kan dat als die processen gestandaardiseerd zijn? Dan blijkt dat voor verschillende klanten toch vaak verschillende procesvarianten zijn ontstaan, en dat is lang niet altijd nodig. Roose: ‘Standaardisatie van processen zorgt voor consistentere data en beter inzicht.’
2. Kwaliteit van processen
Wie zijn data analyseert, ontdekt vaak dat medewerkers lang niet altijd even strikt de processen volgen. Denk aan het voorbeeld van de vrachtautochauffeurs die moeten laden of lossen bij een warehouse, maar steevast lange wachttijden noteren. Wat blijkt bij navraag? De chauffeurs laten hun collega’s van andere logistiek dienstverleners steevast voorgaan. Zij krijgen hun wachttijd immers wel doorbetaald, en hun collega’s niet. Zo leert data-analyse ook dat chauffeurs lang niet altijd hun boordcomputer correct bedienen, wat leidt tot onbetrouwbare data en inefficiënties in de logistiek. Roose: ‘Data leveren een onverbiddelijk inzicht in de kwaliteit van processen.’
3. Tijd en kosten besparen
Transportplanners starten elke dag weer helemaal opnieuw met plannen, terwijl een groot deel van de ritten waarschijnlijk identiek is aan die van een week geleden. Wie zijn ritgegevens analyseert, ontdekt wellicht mogelijkheden om vaste ritten te definiëren en die ritten vervolgens te optimaliseren, bijvoorbeeld door vaste klanten te vragen om een paar uur eerder of later te mogen laden of lossen. Kortom: data verschaffen inzichten die planners en andere medewerkers in staat stellen efficiënter te werken.
4. Betere beslissingen
Het feit dat de meeste bedrijven nog maar weinig gebruik maken van de data die in verschillende systemen en op verschillende afdelingen beschikbaar is, laat zien dat veel beslissingen op onderbuikgevoel of zelfs helemaal niet worden genomen. Roose: ‘Ik heb liever dat mensen op basis van goede informatie een foute beslissing nemen dan helemaal geen beslissing nemen.’
De rondetafel gaf tot slot nog enkele tips bij het starten met big data:
- Begin met kleine stappen. Als de eerste resultaten zichtbaar zijn, ontstaat vanzelf de vraag naar meer informatie.
- Combineer data uit verschillende bronnen. Laat je niet weerhouden door verschil in datastructuren.
- Neem geen genoegen met mensen die zeggen geen behoefte aan meer inzicht te hebben. Ja, het gaat nu goed, maar alleen tot het moment dat het fout gaat.
- Stel de juiste vragen. Mensen staan niet onwillig tegenover big data, ze weten alleen niet wat ze missen.
- Stop met het genereren van ellenlange rapportages die niemand leest. Medewerkers zijn er erg druk mee, maar passen vaak alleen maar een trucje toe in plaats van de onderliggende data te analyseren.
Marcel te Lindert – journalist logistiek & supply chain