Verladers zouden graag hun kosten verlagen en de service voor klanttevredenheid en klantbehoud verhogen. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes naar de directiedoelstellingen van verladers en de ondersteuning van ICT bij het logistieke proces.
74 procent van de respondenten geeft aan dat het verlagen van de kosten hoog op de prioriteitenlijst staat. Opvallend is dat een groot deel van de respondenten denkt dat de transportkosten met maximaal tien procent kunnen dalen door de inzet van ICT, maar hier ondertussen geen werk van maakt.
Het verhogen van de service voor klanten vindt 63 procent van de directieleden belangrijk. Daarnaast willen verladers meer financiële controle hebben op de logistieke kosten (45 procent) en het inzicht in logistieke stromen verbeteren (44 procent). Tevens is een kwart van de verladers op zoek naar de mogelijkheden om de logistieke flow voor fulfilment te verbeteren.
Veelvuldig applicatiegebruik
Descartes vroeg verladers ook naar het gebruik van ICT-innovatie. Voor het primaire logistieke proces gebruikt 82 procent van de verladers een WMS- en ERP-systeem. De helft van de bedrijven gebruikt twee tot drie applicaties om het logistieke proces aan te sturen, 21 procent gebruikt er vier of meer.
Daarnaast meent 82 procent dat data-integratie voor tracking & tracing is gerealiseerd. In de praktijk blijkt slechts 22 procent de gegevens in het eigen systeem te hebben, driekwart haalt de info handmatig op uit het portaal van de vervoerder. Slechts een derde van de verladers beschikt over een Transport Management Systeem dat ook uitbestede logistieke activiteiten omvat. “Om integraal grip te krijgen op het logistieke proces, is met name meer zicht nodig op het uitbesteed vervoer”, reageert Roy van Aalst, Senior Director Benelux bij Descartes.
Redactie LogistiekProfs