Er wordt veel oneerlijk en onveilig gewerkt in de maaltijd- en flitsbezorging. De Nederlandse Arbeidsinspectie controleerde in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Groningen, Arnhem, Nijmegen, Breda, Maastricht, Haarlem, Almere en Tiel meer dan 350 bedrijven in de maaltijd- en flitsbezorging. Daarbij werden tientallen overtredingen geconstateerd.
In meer dan 20 gevallen trof de inspectie bezorgers aan die jonger waren dan 16 jaar. De jongste bezorger was pas 13. De werkzaamheden van deze bezorgers zijn op last van de Arbeidsinspectie direct gestaakt. Mede vanwege de vele ongevallen met minderjarige bezorgers is het sinds 2020 verboden om jongeren onder de 16 jaar op commerciële basis maaltijden te laten bezorgen met een vervoersmiddel.
Langer werken dan toegestaan
In drie situaties werkten bezorgers stelselmatig langer dan toegestaan. Bijvoorbeeld door teveel uren te maken naast schooltijd of omdat zij teveel dagen achter elkaar draaiden. Daarnaast trof de inspectie 21 personen aan die niet gerechtigd waren om in Nederland te werken. Hun werkgever had geen tewerkstellingsvergunning voor hen aangevraagd. Dit is een overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav).
In 11 gevallen was er sprake van contante betaling of kregen werknemers te weinig betaald. “Onze inspecteurs komen bezorgers tegen die twintig euro krijgen voor een avond werken. Dat is natuurlijk absoluut niet wat het minimumloon in Nederland is. Dat is ook niet het type land dat wij willen zijn,” zegt inspecteur-generaal Rits de Boer.
Veiligheid niet op orde
Bij de bedrijven in de flitsbezorging zagen inspecteurs dat de veiligheid niet altijd op orde is. Zo staan er vaak zware artikelen op hoogte die eenvoudig op medewerkers kunnen vallen. Verder staan er soms veel producten in te smalle paden, zijn de nooduitgangen regelmatig geblokkeerd en zijn werknemers vaak niet goed op de hoogte van hoe ze moeten handelen in noodsituaties. De betrokken ondernemingen zullen hiervoor een waarschuwing krijgen van de Arbeidsinspectie.
De controles vonden plaats in samenwerking met de gemeentes en met ondersteuning van de politie en de AVIM. De politie en handhavers van de gemeentes hebben verder ook boetes uitgedeeld voor rijden door rood licht, het rijden over het trottoir of het niet dragen of ondeugdelijk gebruik van een helm.