UniCarriers heeft een ergonomisch alternatief ontwikkeld voor de dodemansknop op de orderpickers range. Het gaat om sensortechniek die de bediening van de truck vrijgeeft, zodra deze aan het gewicht een chauffeur herkent.
UniCarriers maakt daarmee de dodemansknop naar eigen zeggen overbodig. Deze knop is nu vaak een hand- of voetschakelaar die de chauffeur blijvend moet activeren om het voertuig te kunnen bedienen. “Hierdoor moet de bestuurder tijdens het rijden eenzelfde houding aannemen, zelfs op orderverzameltrucks met een breed werkplatform. De beperkte bewegingsvrijheid verhindert een ergonomische werkhouding”, aldus UniCarriers in een persbericht. Deze houding zou kunnen leiden tot pijn, spierkramp en in extreme gevallen tot RSI.
Op de jongste generatie orderpickers plaatst UniCarriers daarom een ergonomisch alternatief: de DPS. Zodra de chauffeur aan boord is en de PIN code heeft ingevoerd, wordt de DPS automatisch geactiveerd. De vloerplaat van de orderverzameltruck is over de gehele oppervlakte voorzien van sensoren, die aan de hand van het gewicht herkennen of de chauffeur aanwezig is. Voor een goede werking moet de sensorplaat dagelijks gekalibreerd worden. Dit gebeurt door middel van een voetbeweging naar de rand en daarna naar het midden van het platform. Als deze veiligheidscontrole is gelukt, wordt de truck in bedrijf gesteld.
De DPS is geschikt voor alle orderpickers, maar zal allereerst worden toegepast op de jongste generatie UniCarriers orderpickers, de EP-serie.
Redactie LogistiekProfs