Uber Freight van start in Duitsland

Redactie
05 augustus 2019
2 min

Na de lancering in Nederland introduceert Uber Freight zijn logistiek platform nu ook in Duitsland. Het platform wil Duitse verladers en vervoerders aan elkaar koppelen, om zo efficiëntie te verhogen en verspilling van kilometers te verminderen. 

Volgens Uber Freight ondervindt de Duitse markt problemen in het wegtransport, zoals logistieke knelpunten en tekorten aan chauffeurs. The World Bank schat dat ongeveer 40 procent van de Duitse vrachtwagenchauffeurs de komende tien jaar met pensioen gaat waardoor er een tekort van 150.000 chauffeurs ontstaat. Bovendien rijden chauffeurs 21 procent van de tijd die ze onderweg zijn zonder lading rond.

“In een complexe sector biedt Uber Freight oplossingen die de hele Duitse markt vooruithelpen”, zegt Daniel Buczkowski, Head of European Expansion bij Uber Freight. “We kijken ernaar uit om met ons wereldwijde netwerk en bewezen technologie vervoerders en verladers moeiteloos met elkaar te verbinden. Zo ontstaat een omgeving waarin iedereen profiteert.” 

Vaste prijs en realtime tracking

Uber Freight verbindt verladers aan vervoerders met extra capaciteit. Anders dan bij taxi-app Uber kan een rit dagen van te voren al worden vastgelegd. De prijs staat vast en de vracht kan gevolgd worden via de app. Voor verladers betekent dat meer transparantie en lagere kosten, terwijl vervoerders vooral profiteren van snelle betaling en nieuwe opdrachten. 

Heineken eerste Europese klant

In de VS is Uber Freight al twee jaar actief. In maart volgde uitbreiding naar Europa, waarbij Nederland fungeerde als testland. De eerste Europese lading via het platform kwam van Heineken.

Gerelateerde artikelen