Slechts 35 procent van de Nederlandse transportbedrijven heeft alle chauffeurs op het gebied van code 95 geschoold. Dat blijkt uit een rondgang van EVO onder 750 organisaties.
Vanaf 9 september aanstaande moeten veel vrachtwagenchauffeurs de code op hun rijbewijs hebben staan om hun beroep te mogen uitoefenen. Hiermee laten ze zien dat ze een verplichte nascholing hebben gevolgd om de verkeersveiligheid te verhogen.
Uitdaging
Volgens EVO denken veel chauffeurs ten onrechte dat zij onder één van de vrijstellingen vallen of dat de nascholing niet voor hen geldt. “Bovendien bleek dat veel chauffeurs nog de volledige 35 uur moeten behalen. Dat is, gezien het korte tijdsbestek, op z’n zachtst gezegd een uitdaging. Chauffeurs en bedrijven moeten zich goed realiseren dat er simpelweg niet meer gereden mag worden, indien de nascholing voor die tijd niet op orde is,” waarschuwt EVO-beleidsadviseur Wegvervoer Patricia de Wilde.
Boete
Chauffeurs die worden gecontroleerd en de code 95 niet op orde hebben, kunnen een boete van 800 euro krijgen. Bovendien rijden zij op dat moment onverzekerd rond.
Redactie LogistiekProfs