Twee hallen en nieuwe inpakstraat voor marktleider in online erotiek

Redactie
18 augustus 2020
2 min

Erotiekgigant EDC Retail investeert circa 4 miljoen euro in uitbreiding van de opslag- en productiecapaciteit. Met de bouw van twee nieuwe hallen en de komst van een extra inpakmachine verdubbelt de capaciteit van het bedrijf achter webshop EasyToys. EDC Retail wil er een grotere voorraad aanleggen, mochten er door een tweede coronagolf problemen ontstaan bij toeleveranciers. 

De erotiekgigant wil met de nieuwbouw klaar zijn voor toekomstige groei. Afgelopen jaar draaide EDC Retail een omzet van ruim 33,4 miljoen euro, een groei van meer dan 50 procent vergeleken met 2018. Daarnaast heeft de coronaperiode het bedrijf op scherp gezet. De crisis was logistiek gezien een uitdaging, veroorzaakt door aanvankelijke aanvoerproblemen vanuit China en de hausse aan bestellingen. EDC moest alle zeilen bijzetten om de orders te verwerken. 

Voorraad voor een jaar

“Corona heeft ons geleerd hoe belangrijk het is om veranderingen in de markt voor te zijn en de mogelijkheid te hebben een grotere voorraad aan te leggen”, aldus Eric Idema, CEO van EDC Retail. “We willen voorbereid zijn op een eventuele tweede golf. Op die manier zijn we ook minder afhankelijk van eventuele problemen met toeleveranciers.”

Ten slotte wil EDC beter inspelen op seizoenspieken. “Zo zien wij de verkoop stijgen rond de kerstperiode. De drukte neemt al toe rond Black Friday. Ook de adventskalender, een verrassingsbox met speeltjes, is een seizoensproduct en vraagt om veel ruimte.”

EDC Retail opereert vanuit een pand van 8.000 vierkante meter in Veendam. Daar worden twee hallen aan toegevoegd. De eerste hal van 650 vierkante meter wordt deze zomer gebouwd en moet in september gereed zijn. De tweede hal verrijst volgend jaar zomer en is met 2.400 vierkante meter beduidend groter. De uitbreiding biedt plek voor duizenden palletplaatsen. Daarmee heeft het eroktiekbedrijf genoeg ruimte voor een voorraad van een jaar in plaats van drie maanden. 

Machinaal verpakken

Ook de productiecapaciteit wordt uitgebreid. Nu maakt EDC Retail nog gebruik van één inpakmachine en één inpakstraat, straks zijn dat twee inpakmachines en twee inpakstraten. De productiecapaciteit verdubbelt daarmee en er kunnen er grotere dozen worden ingepakt. 95 procent van alle orders wordt straks machinaal verpakt. “Onze logistieke afdeling is 24 uur per dag operationeel, waardoor de machines optimaal benut worden”, zegt Idema.

De uitbreiding biedt naar verwachting werk aan zo’n dertig tot veertig medewerkers. Zij gaan aan de slag in hallen die worden voorzien van zonnepanelen. Uiteindelijk moeten de hallen zelfvoorzienend zijn en net zo veel energie opwekken als ze verbruiken. 

Gerelateerde artikelen