Truckfabrikanten DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Scania en Volvo/Renault maakten gebruik van speciale software om de verboden prijsafspraken te maken. Dat blijkt uit een rapport dat de Europese Commissie vorige week openbaar heeft gemaakt. Met deze aanvullende informatie wil het Nederlandse MKB-Claim een collectieve procedure tegen de truckfabrikanten starten.
In het rapport onderbouwt de Europese Commissie de eerder opgelegde megaboete van 2,93 miljard euro. De fabrikanten stemden de prijsverhogingen van trucks periodiek af, waardoor prijsconcurrentie werd bestreden en de prijzen kunstmatig hoog bleven. In de speciale software die de fabrikanten gebruikten waren van alle modellen en opties de catalogusprijzen te vinden. Deze software verving de traditionele prijslijsten en werd met elkaar gedeeld, met uitzondering van DAF. Overleg tussen de fabrikanten vond plaats per telefoon en e-mail. Ook waren er een aantal keer per jaar bijeenkomsten, met name in Duitsland.
Lees ook: Het grote claimen is begonnen: bedrijven eisen 100 miljoen van truckkartel
Het rapport laat zien dat er binnen het kartel niet alleen afspraken over prijzen werden gemaakt, maar dat er ook werd gesproken over het herhaaldelijk uitstellen van de introductie van nieuwe milieuvriendelijkere en zuinigere motoren. “Wij vermoeden dat de fabrikanten dit deden om van hun oude voorraden af te komen. Dit ging ten koste van hun klanten én het milieu.” zegt Simon Zuurbier van MKB-Claim.
MKB-Claim zegt binnenkort stappen te gaan ondernemen tegen het truckkartel. “Voor ons was het nog wachten op deze aanvullende informatie van de commissie. Nu kunnen we op korte termijn onze collectieve procedure starten.” MKB-Claim vertegenwoordigt 2900 bedrijven die gezamenlijk meer dan 23.000 vrachtwagens hebben gekocht in de periode waarin het kartel actief was.
Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: Taina Sohlman / Shutterstock.com