De Franse overheid organiseerde vorige week een bijeenkomst waar spelers uit de Europese transportsector vragen kwijt konden over de invoering van het minimumloon voor vrachtwagenchauffeurs. Op veel vragen kon de overheid echter nog geen antwoord geven, zo meldt TLN. Toch blijven de Fransen vasthouden aan de invoering van de wetswijziging die voor 1 juli van dit jaar gepland staat.
Er zou nog steeds veel onduidelijkheid zijn over hoe de wetgeving exact geïnterpreteerd dient te worden. Zo lijkt de wetgeving van toepassing op internationaal vervoer en cabotage in Frankrijk. Onduidelijk is of transitovervoer door Frankrijk wordt vrijgesteld.
Duidelijk is in elk geval dat het minimumloon per 1 juli gaat gelden voor niet-Franse werknemers die in Frankrijk te werk worden gesteld. Daarmee wil de regering voorkomen dat Franse vrachtwagenchauffeurs uit de markt worden geprijsd. De Fransen ontvangen namelijk een minimumloon van 9,67 euro.
Transportbedrijven moeten kunnen aantonen dat zij hun chauffeur het minimumloon betalen. Bij controle moet de chauffeur ook in bezit zijn van zijn arbeidsovereenkomst. Daarnaast zijn bedrijven verplicht om een vertegenwoordiger in Frankrijk te hebben die de documenten bewaart tot anderhalf jaar na de verrichte werkzaamheden.
Verzoek om uitstel
Omdat er nog veel onduidelijkheid lijkt te bestaan rondom de nieuwe wetgeving, gaat koepelorganisatie IRU de Franse overheid verzoeken om uitstel van handhaving totdat alle vragen beantwoord zijn en transportbedrijven de kans hebben gekregen om aan de wetgeving voldoen. TLN verzoekt ook minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om de kwestie bij zijn Franse collega Macron aan te kaarten.
Redactie LogistiekProfs