Zeeland en West-Brabant gaan extra banen creëren in de topsector Logistiek nu sigarettenfabriek Philip Morris zijn deuren heeft gesloten. Door de sluiting van Philip Morris kwamen 1170 medewerkers vorig jaar op straat te staan. Die medewerkers moeten nu weer worden ondergebracht, onder meer bij logistieke bedrijven. Om dat mogelijk te maken werd deze week het actieplan Economische Structuurversterking overhandigd aan minister Henk Kamp van Economische Zaken.
Intensivering samenwerking grote verladers
Het actieplan is opgezet door de overheid en het bedrijfsleven in de regio. Zij willen de regio als logistieke hotspot versterken door in te zetten op een nog efficiëntere dienstverlening ‘over een robuust netwerk van verschillende vervoersmodi’. Daarom moet onder meer de fysieke infrastructuur worden geoptimaliseerd. Daarnaast pleiten de partijen voor een intensievere samenwerking tussen verladers in Zuidwest-Nederland en aangrenzende regio’s. Een groot deel van het transport vindt nu nog over de weg plaats. Bedrijven en vooral grote verladers (producenten, retailers, etc.) zoeken naar alternatieven voor de weg en willen meer per spoor en via het water vervoeren. Om deze modal shift mogelijk te maken is samenwerking, om lading te bundelen, volgens het actieplan een noodzaak. In de regio loopt nu al het project Multimodal Smart Match en het samenwerkingsproject tussen grote verladers in de Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen. De stakeholders in de regio willen deze projecten nu gaan verbreden.
Honderden extra banen
Het actieplan dient als een soort versnellingsagenda voor de regio. Er wordt niet alleen ingezet op de topsector Logistiek, maar ook op Biobased economy en Maintenance. De totale investeringen worden geschat op tientallen miljoenen euro’s en moeten honderden extra banen opleveren.
Redactie LogistiekProfs