TLN en evofenedex eisen ingrijpen minister bij Kiwa

Redactie
14 augustus 2019
2 min

Kiwa, het bedrijf dat van de Nederlandse overheid als enige tachograafkaarten mag leveren, houdt de prijs van kaarten buitenproportioneel hoog. Dat stellen branchepartijen TLN, evofenedex en KNV. Ze eisen van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dat zij ingrijpt.

Chauffeurs en eigenaren van vrachtauto’s zijn verplicht een tachograafkaart te hebben. Kiwa verhoogt jaarlijks de prijs van die kaart. “Wij geven al sinds 2010 bij het ministerie aan dat de tarieven te hoog zijn”, zegt TLN-directeur Jan Boeve. “Het is niet uit te leggen aan onze leden dat de prijzen in de landen om ons heen veel lager liggen, terwijl zij zelf de hoofdprijs moeten betalen.”

Forse prijsverschillen

Uit een inventarisatie van de prijzen van de kaarten in alle 28 EU-lidstaten blijkt dat ze gemiddeld 59 euro kosten. In Nederland rekent Kiwa 100 euro voor een tachograafkaart. “Het prijsverschil is enorm”, zegt verenigingsmanager Carlo Cahn van KNV. “Hoe kan het dat de kaart in bijvoorbeeld Groot-Brittannië 35 euro kost en in Zweden slechts 10 euro? Het is niet te begrijpen dat Kiwa voor diezelfde kaart 100 euro rekent en dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat accepteert.”

Fouten Kiwa

De partijen zijn tevens niet te spreken over fouten die Kiwa de afgelopen jaren maakte. In 2016 gaf Kiwa tachograafkaarten uit, waarbij de pasfoto door een productiefout onvolledig was. En door vertraging bij de invoering van een nieuwe aanvraagportaal kwamen chauffeurs in 2017 noodgedwongen thuis te zitten, omdat Kiwa hun bestuurderskaart niet tijdig kon verlengen.

Het meest recent waren de problemen bij de levering van de generatie 2-tachograafkaarten die gebruikt kunnen worden in de nieuwe slimme tachograaf. Kiwa kon toen zowel de kaarten die technici gebruiken in de werkplaatsen als de kaarten voor ondernemers en chauffeurs niet op tijd leveren. “Om niet in de problemen te komen heeft Kiwa vervolgens kaarten in Kroatië en Groot-Brittannië moeten kopen”, zegt Boeve. “Voor die kaarten heeft Kiwa weer 100 euro gevraagd, terwijl dezelfde kaarten in Kroatië 58 euro kostten en in Groot-Brittannië 35 euro.”

Monopolist tot 2049

Kiwa kreeg in 2009 een contract voor veertig jaar, met een grondige evaluatie na de eerste twintig jaar. “Als de overheid het contract niet openbreekt, blijft Kiwa monopolist tot 2049”, schrijven de partijen. “De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de taak toezicht te houden op Kiwa, waar het gaat om de levering van tachograafkaarten. Bij aanhoudende fouten van Kiwa kan de ILT ingrijpen. Zo kan de inspectie Kiwa onder verscherpt toezicht stellen en uiteindelijk het contract ontbinden. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is uiteindelijk verantwoordelijk voor de ILT.”

Gerelateerde artikelen