Als het aan Transport en Logistiek Nederland (TLN) ligt, komt er op korte termijn een compensatie voor transportondernemers die de dupe zijn geweest van kartelvorming door vrachtwagenfabrikanten. De ondernemersorganisatie wil dat de betrokken fabrikanten spoedig om tafel gaan met de sector.
Onlangs werd bekend dat vrachtwagenfabrikanten DAF, Volvo, MAN, Iveco, Daimler en Renault tussen 1997 en 2004 prijsafspraken maakten over de trucks die ze verkochten. De ondernemers die in die periode een truck hebben gekocht van de betrokken fabrikanten, moeten volgens TLN worden gecompenseerd. De brancheorganisatie roept fabrikanten op in gesprek te gaan met de sector voor een goede regeling en schadeafwikkeling.
Geen haast
Overigens wil de organisatie niet dat er te snel wordt gehandeld, om zo fouten te voorkomen. “Er is geen enkele reden tot haast. Ondernemers die zijn benadeeld hebben een ruime periode om te reageren. Zodra de volledige uitspraak beschikbaar komt, zal TLN die uitgebreid bestuderen en de leden adviseren over de te ondernemen actie.”
Kartel
De kartelvorming kwam eind 2014 aan het licht door onderzoek van de Europese Commissie. De eerste prijsafspraken dateren uit 1997. Het kartel bestond onder meer uit grote fabrikanten zoals MAN, DAF, Volvo, Iveco, Daimler, dat onderdeel is van Mercedes-Benz, en Renault. Eind juli werd bekend dat DAF, Volvo/Renault, Daimler en Iveco een recordboete van bijna drie miljard euro aan de Europese Commisie moeten betalen. MAN hoeft overigens geen boete te betalen. Het bedrijf profiteert van volledige immuniteit door het bestaan van het truckkartel te melden. Ook Scania wordt door de Europese Commissie onderzocht. Hier werd echter nog geen deal mee bereikt.
Redactie LogistiekProfs