Branchevereniging Thuiswinkel.org mikt op 10 procent minder lucht in pakketten tegen 2022. Samen met webwinkels en toeleveranciers onderzoekt het daarnaast wanneer een verzendverpakking helemaal weg kan worden gelaten.
Thuiswinkel.org liet onderzoek uitvoeren naar de verpakkingsdichtheid in e-commerceverpakkingen. Daaruit blijkt dat webwinkels in 75 procent van de gevallen een kartonnen doos gebruiken om hun bestelling in te verzenden. Bij deze dozen ligt de vullingsgraad minder hoog dan bij enveloppen en verzendzakken; ruim 50 procent van de verzenddoos is gevuld met lucht.
Grote webwinkels presteren hierin gemiddeld iets beter dan kleine webwinkels. Opvallend is daarnaast dat grotere producten efficiënter ingepakt worden dan kleine producten. Vaak hebben kleine producten een minimale verpakkingsgrootte nodig omdat ze anders gemakkelijk kwijt raken.
Thuiswinkel.org wil samen met de sector op zoek naar luchtbeperkende verpakkingsoplossingen. Zo zorgen verpakkingsmachines die op hoogte aanpassen al snel voor reductie van 10 tot 20 procent. Een handleiding moet webwinkels inzicht geven in de beste verpakkingsoplossing voor hun bedrijf. “Hoe hoger de verpakkingsdichtheid, hoe meer pakketten mee kunnen in een vrachtwagen, hoe lager de CO2-uitstoot per thuisbezorgd product”, besluit de branchevereniging.