Een beetje webwinkel houdt vandaag de dag rekening met het milieu. Maar hoe doe je dat eigenlijk, en welke mogelijkheden liggen binnen bereik? Margreeth Pape, duurzaamheidsadviseur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org lichtte in haar presentatie op Empack 2016 een nieuw onderzoek toe.
Het is volgens Pape allereerst belangrijk om een onderscheid te maken tussen de verschillende webshops. “Zo zijn de uitdagingen voor kleine webwinkels heel anders dan voor enorme spelers in de markt, en online winkels die vooral spullen voor in je woonkamer verkopen hebben andere problemen dan winkels die vooral elektronica in de schappen hebben staan.”
En er zijn nogal wat webwinkels in Nederland. “De verwachting is dat er aan het eind van 2016 bijna 18 miljard euro uitgegeven wordt in online winkels in Nederland. In totaal worden er zo’n 250 miljoen pakketten per jaar verstuurd. Dat is een stijging van twee miljard ten opzichte van 2015.” Deze groei volgens Pape vooral te wijden aan het vertrouwen dat de consument heeft in online aankopen en het economische herstel. De groei van 2,2 procent in retail is bijna in zijn geheel te wijden aan de groei van e-commerce.
Maar dat er voor iedereen verbeteringen te behalen zijn, is duidelijk. “Daarbij liggen de grootste uitdagingen in het oververpakken van producten, de aparte verpakkingen offline en online producten en het weinige hergebruik van verpakkingen,” aldus Pape.
Handleiding
Om webwinkel eigenaren een handvat te bieden in het kiezen van de juiste verpakking voor hun producten, heeft Thuiswinkel.org een Handleiding Duurzaam Verpakken gecreëerd, die vandaag tijdens de presentatie voor het eerst toegelicht wordt. Via de website van de brancheorganisatie is een interactieve handleiding te zien, waarin verschillende voorbeelden van duurzaam verpakken naar voren komen. “Zo kan het bijvoorbeeld voor kleine webwinkels een oplossing zijn om te werken met een verzendverpakking met variabele vulhoogte. Op die manier snij je de randen af en verzend je dus minder lucht. Dit is echter handmatig werk, en dus niet haalbaar voor de grotere spelers in de markt.”
Pape benadrukt nogmaals dat er geen eenduidige oplossing is voor een duurzamere verpakking in de e-commerce branche. “Het is vooral belangrijk dat webwinkels kijken naar wat een passende oplossing voor hen is, en met deze gids hopen wij van Thuiswinkel.org een handvat hierin te bieden.” Wat volgens Pape vooral in het oog gehouden moet worden, is het feit dat duurzaamheid een combinatie is van ecologie, economie en functionaliteit. “Zolang je die drie punten in jouw verpakking verwerkt, is het voor iedereen een win-win situatie.”
Dit artikel verscheen eerder op VerpakkingsProfs. Benieuwd naar meer nieuws en achtergrondartikelen over de Empack? Deze vindt u hier.
Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.