TGW Logistics Group lanceert een geautomatiseerd order fulfilmentsysteem dat geschikt is voor vriestemperaturen en gebaseerd is op standaard producten en componenten. De systeemintegrator wil hiermee tegemoet komen aan de uitdagingen van koel- en vriesmagazijnen en distributiecentra.
De ‘all-wheel drive’ Stingray Shuttle kan geïnstalleerd en gebruikt worden bij temperaturen van +40 tot -30 graden Celsius. “Voor vriesomgevingen passen we de Stingray aan met twee componenten, vervaardigd uit materialen die zich aan vriessituaties aanpassen. Je kan het vergelijken met het winterklaar maken van de auto,” stelt Michael Schedlbauer, Industry Manager Grocery Retail bij TGW. “De prestaties van de vriestechnologie zijn identiek aan die van apparatuur die werkt bij standaardtemperaturen.”
Vriesmagazijn Coop
TGW introduceerde zijn grooste op shuttle-gebasseerde oplossing tot op heden bij de Zwitserse levenmiddelenretailer Coop. Op de Coop-site in Schafisheim, Zwitserland, implementeerde het bedrijf een uitgebreid logistiek systeem met een volledig geautomatiseerd vriesmagazijn en een distributiecentrum voor droge goederen, een ‘chilled-zone’ en een buffer voor lege bakken. De temperatuur varieert van -25 graden Celsius in het vriesmagazijn tot ‘ambiant’ temperatuur voor de droge goederen.
Binnen de Coop-faciliteit worden diepgevroren goederen opgeslagen in een palletmagazijn met 17.000 opslaglocaties van -25 graden Celsius. Splitex depalletizers verdelen de palletladingen in afzonderlijke bakken en dozen. Deze worden vervolgens door de Stingray Shuttles opgeslagen in 40.000 opslaglocaties aan 4.500 dozen per uur. Voor het klaarmaken van orders halen de shuttles de gevraagde producten op en plaatsen ze op conveyors die ze naar de volledig geautomatiseerde TGW Autostax palletiseerstations transporteren. Hier worden volume-geoptimaliseerde en winkelvriendelijke palletladingen gebouwd volgens vooraf gedefinieerde stapelpatronen.