Bedrijven in transport en logistiek weten hun tarieven maar moeilijk te verhogen. Ondertussen blijven de kosten stijgen.
Dat blijkt uit de conjunctuurenquête van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Door de stijgende dieselprijs en de krapte op de arbeidsmarkt namen de kosten in het tweede kwartaal toe. De helft van de ondernemers had te maken met een stijging van de kosten ten opzichte van een kwartaal eerder. Tachtig procent van de bedrijven rapporteerde een kostenstijging ten opzichte van vorig jaar.
Tarieven stijgen minder hard
De prijzen die ondernemers voor hun diensten vroegen, liepen niet gelijk op met de kostenstijging. 28 procent van de bedrijven verhoogde de tarieven het afgelopen jaar niet. Dat zorgt ervoor dat marges onder druk komen te staan. Een kwart van de bedrijven rapporteerde een daling van de winst ten opzichte van een jaar eerder. Bij 39 procent was sprake van een verbetering en bij 36 procent bleef de winst stabiel. Van alle ondernemingen sloot 71 proent de maanden april, mei en juni met winst af.
Clausule voor flucuterende dieselprijs
TLN-directeur Jan Boeve adviseert bedrijven om goede clausules voor de verrekening van schommelingen in de brandstofprijzen in de contracten op te nemen. De meeste vervoerders hanteren een dergelijke clausule, maar houden daarin geen rekening met plotselinge fluctuaties. Een dieselclausule zou met tijdelijke schommelingen ook rekening moeten houden, aldus Boeve.