Talent werven en behouden door scholing en doorgroeimogelijkheden

Redactie
18 september 2019
5 min

Technologische en digitale ontwikkelingen dringen steeds verder door in het bedrijfsleven en dat heeft gevolgen voor de eisen waaraan personeel moet voldoen. Hoe zorgt een ondernemer ervoor dat hij de juiste mensen binnenkrijgt en ook binnenhoudt? Logistiek Manager van het Jaar 2019 Job Sonke en Jong Logistiek Talent 2019 Nick Vreeswijk geven tips.

De economie groeit en de vraag naar diensten van logistiek dienstverleners neemt toe. Bovendien wordt de sector sterk beïnvloed door technologische en digitale ontwikkelingen, waardoor de bedrijven in de toekomst meer én ander personeel nodig hebben. De vraag naar ict’ers en planners neemt toe en personeel zal meer digitale vaardigheden nodig hebben. Tegelijk zal een deel van het personeelsbestand met pensioen gaan en is verjonging nodig. Het zijn de belangrijkste conclusies in het rapport ‘Logistiek personeel van de toekomst’ dat ABN Amro dit voorjaar uitbracht.

Job Sonke, Logistiek Manager van het Jaar 2019, en Nick Vreeswijk, Jong Logistiek Talent 2019, kunnen erover meepraten door hun ervaringen in de praktijk van de zoektocht naar werknemers.

Eigenschappen

Voordat de zoektocht naar jong talent wordt gestart, is het handig om te weten waaraan de nieuwe generatie werknemers moet voldoen, zegt Sonke, Manager European Distribution Center van Hollister. “Wij verdelen jong talent over drie niveaus: uitvoerend, aansturend en staf. Talenten leren het verbeteren van hun logistieke vaardigheden, op alle drie de niveaus, tijdens de werkzaamheden, maar een goede werkhouding, mentaliteit en werkethos zijn geen aan te leren eigenschappen. Wij selecteren personeel dan ook op deze eigenschappen.” Vreeswijk, operationeel directeur bij Cycloon Post & Fietskoeriers, is het met Sonke eens dat de persoonlijke eigenschappen van een potentieel nieuwe werknemer belangrijker zijn dan logistieke vaardigheden. “De belangrijkste voorwaarde voor talenten is dat zij zelf verantwoordelijkheid en initiatief nemen.”

Voor een bedrijf zijn er twee opties om jongeren te werven: zelf een vacature uitzetten of een samenwerking aangaan met een uitzendbureau. Vreeswijk heeft ervoor gekozen om namens zijn bedrijf zelf op zoek te gaan en heeft ervaren dat vooral de mogelijkheid om door te groeien een reden is voor jong talent om bij een bedrijf aan de slag te gaan. “Wij werven onze fietskoeriers, zowel hbo- als wo-studenten die het werk naast hun studie doen, door toekomstperspectieven te bieden. Een fietskoerier kan bijvoorbeeld via een plannersfunctie verder doorgroeien naar hogere functies. We merken dat dit het werk in de logistiek voor jongeren interessanter maakt.”

Flexibele werktijden

Sonke werkt al jarenlang samen met een uitzendbureau. “Dat bureau weet naar welke kandidaten wij op zoek zijn en of deze passen in onze cultuur. Ze zeggen wel eens dat ze een persoon hebben gevonden die heel veel lijkt op iemand die al bij ons werkt.” Volgens Vreeswijk is het belangrijk voor jongeren dat de werkgever flexibele werktijden hanteert. “Flexibele werktijden zijn niet meer weg te denken”, zegt Vreeswijk. “Zeker niet voor jongere werknemers, die willen geen werkdagen van negen tot vijf. Maar ook de mogelijkheid om thuis te werken is belangrijk. Zelf werk ik maar vier dagen per week, omdat ik een kind heb. Dit moet tegenwoordig gewoon mogelijk zijn, net als ouderschapsverlof. Partnerverlof van twee weken hadden we bij Cycloon al ingevoerd voordat het wettelijk werd ingevoerd.”

Scholing

Wat zeker ook op het lijstje hoort als een werkgever aantrekkelijk wil zijn, is scholing, zegt Sonke. “Het is een belangrijke voorwaarde. We bieden veel internationale trainingen, en cursussen zoals managementvaardigheden, gespreksvaardigheden, omgaan met moeilijke situaties en timemanagement. Wij bieden geen specifieke logistieke opleidingen aan; onze cursussen zijn gericht op het verbeteren van persoonlijke vaardigheden die het makkelijker maken om de volgende stap in je carrière te maken. Jonge talenten zijn heel erg zoekende en hebben weinig tot geen professionele ervaring. Daarbij kunnen deze persoonlijke cursussen helpen. Inhoudelijk hebben ze na een hbo- of wo-studie van vier jaar meer dan voldoende kennis in huis. Daarvoor hoeven ze geen extra cursussen te volgen.”

Volgens Vreeswijk spelen ook persoonlijke voorkeuren mee. “Onze medewerkers doen een zogeheten PerformanceTypes-test waardoor zij zich bewust worden van hun eigen voorkeuren én die van collega’s. Zo kun je elkaars natuurlijke kracht gebruiken en zo optimaal mogelijk samenwerken.”

Erkend leerbedrijf

Hoe zorg je er vervolgens voor dat werknemers niet al binnen een jaar verdwijnen naar een ander bedrijf? Sonke stelt dat het aanbieden van stagemogelijkheden de beste manier is om logistiek talent aan je bedrijf te binden. “Zelf zijn we druk bezig om zo’n stageproces op te zetten. We zijn voor mbo-niveau een erkend leerbedrijf. Dat was voor ons de eerste stap. We hebben een aantal supervisors die dat kunnen begeleiden. De volgende stap is om elk jaar een of twee hbo- of wo-studenten te werven die aan de slag gaan met een project, waarbij het overigens wel zaak is om ze goed te begeleiden. Het mes snijdt zo aan twee kanten. Ten eerste komt er kennis binnen in onze organisatie, ten tweede verbind je jezelf aan kennisinstituten, waardoor er onderling kennis gedeeld wordt.”

De jonge talenten die ambities hebben, kunnen niet bij elk bedrijf doorgroeien tot de positie waar zij uiteindelijk terecht willen komen. Sonke: “De jonge talenten die ik hier spreek kijken niet veel verder dan een, twee stappen in hun carrière. Ik vraag bijvoorbeeld ook tijdens sollicitatiegesprekken waar ze willen zijn over een, drie of vijf jaar. Dan noemen zij vaak managementniveau als het hoogst haalbare. Maar een enkeling durft te zeggen dat hij directeur van een bedrijf wil worden, maar dat is dan meer om zijn ambitie te laten zien. In onze organisatie is een aantal hogere functies beschikbaar, waarin talenten zich kunnen ontwikkelen. Talenten die veel verschillende functies willen bekleden om stappen in hun carrière te maken, kunnen beter aan de slag bij grotere logistieke organisaties met verschillende vestigingen en disciplines.”

Vreeswijk hoort ambitieuzer geluiden. “Ik hoorde laatst van een werknemer dat hij een eigen bedrijf wil opzetten. Dat juich ik alleen maar toe, maar ik zei wel tegen hem dat hij zich het best eerst hier nog een paar jaar kan ontwikkelen voordat hij die stap zet. Ik vind het mooi om te zien dat deze talenten zo ambitieus zijn.”

Arbeidsmarkt op Logistica

Dit artikel is een bijdrage van evofenedex. Tijdens de vakbeurzen Logistica en ICT & Logistiek brengt evofenedex het thema Arbeidsmarkt in verschillende inhoudelijke sessies onder de aandacht. Het personeelsbeleid en logistieke proces van jouw bedrijf toekomstproof maken? Breng van 5 tot 7 november een bezoek aan Logistica en ICT & Logistiek. 

Inschrijven voor beide beurzen kan hier

Gerelateerde artikelen