Elke stap in de supply chain genereert data die je als organisatie kunnen helpen beter te voorspellen en scherper te zijn op de bal. Bovendien is de supply chain voor 80 procent constant. Dat betekent dat met automatisering op basis van die data veel kosten zijn te besparen. Digitalisering in supply chain management is daarom de logische volgende stap.
Customer data en Internet of Things
De Nederlandse Spoorwegen maken bijvoorbeeld gebruik van het Internet of Things voor preventief onderhoud. NS-locomotieven zijn vol gehangen met sensoren die data genereren op basis waarvan voorspeld wordt wanneer er een onderdeel kapotgaat. Daar rolt een datum uit die vertelt wanneer de locomotief een onderhoudsbeurt nodig heeft. Supermarkten hebben op hun beurt de digitale consumenten data ontdekt. Op basis daarvan kunnen ze veel nauwkeurig en betrouwbaarder dan voorheen het koopgedrag van klanten voorspellen.
Op zoek naar toepassingen
De digitale transformatie die gaande is, doet organisaties beseffen dat ze voordeel kunnen behalen uit data, waarvan ze zelf al een deel in huis hebben. Veel bedrijven zijn dan ook op zoek naar toepassingen. Data scientists en visualizations experts worden aangetrokken en het systeemlandschap verandert. ERP, nog niet zo lang geleden het toverwoord in supply chain management, krijgt concurrentie van Artificial Intelligence en Machine Learning.
Nu beginnen met digitalisering
Juist omdat 80 procent van de supply chain geautomatiseerd kan worden, is het zaak om nu de stap te zetten naar digitalisering. Anders is het te laat. Je moet als supply chain manager de tijd kunnen nemen om erover na te denken en dingen uit te proberen om erachter te komen hoe de informatie afkomstig uit digitale data jouw supply chain kan verbeteren.
De juiste visie
Aan de slag gaan met digitalisering van de supply chain betekent investeren in capaciteit, systemen, processen én de juiste visie. Dat kan alleen met mensen die ter zake kundig zijn, die begrijpen hoe het werkt en onderscheid kunnen maken tussen feiten en fabels. Te vaak is ‘fear of missing out’ echter de drijfveer.
Digitalisering in dienst van de supply chain
Maar, digitalisering mag dan een hype zijn, het gaat net als anders over het nemen van beslissingen in dienst van supply chain verbetering. ‘Hoe moeten wij de digitale transformatie vormgeven om scherper op de bal te kunnen zijn en beter te voorspellen? En, hoeveel scherper op de bal moeten we eigenlijk zijn? Investeren in middelen als Big Data, Data Analytics, Machine Learning en Artifical Intelligence staat niet op zichzelf, er moet een visie achter zitten. Die visie ontwikkelen en deze stap voor stap implementeren is waarschijnlijk de grootste uitdaging van digitalisering van de supply chain.
De digitale transformatie van de supply chain verkennen?
De opleiding Executive Master of Operations and Supply Chain Management aan de TIAS School for Business and Society speelt met de modules Planning, Life Cycle Management and Digital Transformation in op de mogelijkheden van digitalisering in de logistiek. Daarmee ben je optimaal voorbereid op de digitale transformatie die momenteel gaande is in jouw vakgebied. Lees in de online brochure wat deze deeltijd masteropleiding voor jou en je organisatie kan betekenen.