Superdry en Bleckmann zetten robots in

Redactie
01 oktober 2020
1 min

Bleckmann gaat de fulfilment voor modemerk Superdry robotiseren. Een succesvolle pilot met twintig robots op 12.000 pick-locaties heeft de logistiek dienstverlener overtuigd: de orderpick- en retourverwerkingsefficiëntie zouden zijn verdubbeld. 

Bleckmann implementeert de zogenoemde Hikrobot carriers nu definitief in het fulfilmentcentrum in het Belgische Grobbendonk. Tijdens de testfase steeg de put-away volgens Bleckmann met maar liefst 400 procent, zonder achteruitgang in de resultaten voor picking. Bijkomend voordeel is dat de logistiek dienstverlener door de robotsystemen minder afhankelijk is van manuele arbeid. “Een groot gewin in de huidige schaarse arbeidsmarkt”, aldus Bleckmann. 

In de nieuwe situatie blijft de orderpicker op de plek van het betreffende picking-station. De robot selecteert automatisch modulaire pick-walls en verplaatst deze naar put-to-light stations. Vervolgens begeleidt het systeem de orderpicker bij het selecteren en rangschikken van de juiste artikelen. Retour gezonden items kunnen worden opgeslagen op de aangegeven locaties. 

“Het gebruik van robots is relatief eenvoudig en snel te implementeren”, zegt Reinardt van Oel, Chief Operations Officer bij Bleckmann. “Het verhoogt de efficiëntie en verbetert de ergonomie van het werk. Minder afhankelijk zijn van arbeid op een schaarse arbeidsmarkt is een ander groot voordeel, vooral tijdens piekperiodes. Dit alles vertaalt zich in een beter kosten- en middelenbeheer voor Bleckmann en de klant.”

Gerelateerde artikelen