Slimme brillen en apps vormen hype op CeMAT

Marcel te Lindert
07 juni 2016
4 min

Zonder slimme bril of app tel je niet mee als
leverancier van logistieke systemen en hulpmiddelen. Dat is althans het idee dat
ontstaat na een dagje rondlopen op de internationale vakbeurs CeMAT. Zelfs de
traditionele leveranciers van ‘ijzer en wielen’ zetten brillen en apps in. De
praktijk zal uitwijzen of deze tools, waaronder ook een enkele drone, meer zijn
dan een leuke gadget.

Allereerst de brillen, die in twee varianten op de beurs
zichtbaar zijn. De meest voorkomende zijn de Google Glass-achtige brillen die
een schermpje projecteren in het beeld van de drager. Exposanten van warehouse
management- en orderpicksystemen nodigen bezoekers massaal uit om ze op te
zetten, terwijl de omringende toeschouwers op een groot scherm kunnen meekijken.
Wat de brillendragers vervolgens te zien krijgen, is meestal een scherm met
instructies voor orderpickers zoals de picklocatie en het aantal artikelen.
Opvallend is dat ze vaak even met de bril staan te stuntelen voordat ze
daadwerkelijk zien wat ze moeten zien.

Niet nieuw
Het gebruik van slimme brillen voor orderpicking is niet
nieuw. Acht jaar geleden was het concept voor het eerst op de beurs in Hannover
te zien. Dat de bril nu op zo’n grote schaal wordt gedemonstreerd, bewijst dat
de techniek is verbeterd en gemakkelijker inzetbaar is. Inmiddels hebben
verschillende bedrijven pick-by-vision al geïmplementeerd. Het is een
orderpickmethode waarbij de orderpickers net als bij voicepicking hun handen
vrij hebben. Het verschil is dat de instructies zichtbaar blijven en niet zoals
bij een orderpicken met een headset vervliegen als ze eenmaal zijn uitgesproken.
Afgaande op de CeMAT lijkt de tijd nu rijp te zijn voor grootschalige
implementaties.

Visualisatie
Naast de talrijke Google Glasses zijn opvallend veel
exemplaren van de Oculus Rift te zien. Bezoekers die deze bril opzetten, kunnen
ronddwalen in een virtueel warehouse. Als ze hun hoofd naar links of rechts
bewegen, draait het beeld dat de bril laat zien volledig mee. Het zijn vooral de
magazijninrichters die deze technologie in samenwerking met
3D-simulatiespecialisten volledig hebben omarmd. Ze laten zien hoe een warehouse
na implementatie van hun concept eruit komt te zien. Dat helpt vooral om
stakeholders – denk aan directieleden die onbekend zijn met moderne logistieke
systemen – te overtuigen van nut en noodzaak van het concept. Ze kunnen
ronddwalen in hun eigen warehouse van de toekomst en zien hoe mensen en goederen
zich bewegen.

Logistieke apps
Wie geen slimme bril kan tonen, heeft op zijn stand
smartphones of tablets om logistieke apps te tonen. Apps bieden veel voordelen,
zoals het gemak waarmee ze geïnstalleerd en gebruikt kunnen worden. De
ontwikkeling van apps vergt vaak weinig tijd en is dus relatief goedkoop. Wat ze
meestal doen, is het ontsluiten van informatie die ligt opgesloten in andere
systemen. Een paar voorbeelden:

·     Still heeft maar liefst negen
apps ontwikkeld die gebruikers inzicht bieden in informatie uit het nieuwe
vlootbeheersysteem Still neXXt fleet. Er zijn aparte apps die onder meer inzicht
geven in kosten, onderhoudsplanning, draaiuren en gebruik.

·     Jungheinrich heeft een
Call4Service-app. Klanten met een kapotte hef- of magazijntruck kunnen met hun
smartphone een foto maken van de schade en de unieke QR-code op de truck en
Jungheinrich om een servicemonteur vragen.

·     A-Safe komt met een app die
gebruikers waarschuwt als een heftruck tegen een magazijnstelling is gebotst.
Daarvoor monteert A-Safe schoksensoren op stellingstaanders, die direct een
alert versturen in geval van een aanrijding. Deze app waarschuwt dus ook voor
schade aan stellingen die anders verborgen was gebleven.

·     Verschillende
softwareleveranciers zoals het Zwitserse Scandit presenteren apps voor
barcodescanning in magazijnen, onder meer voor orderpicking en
voorraadbeheer.

Drones in het magazijn
Relatief nieuw als het gaat om gadgets in het magazijn
zijn drones. Enkele partijen experimenteren al met de inzet van drones voor het
inventariseren van voorraden, maar het Fraunhofer Institut für Materialfluss und
Logistik durft een stapje verder te gaan. Dit onderzoeksinstituut uit Dortmund
heeft een concept uitgedacht waarin drones worden ingezet voor orderpicking. De
drones zijn omgeven met een bolvormige korf, waarin de goederen kunnen worden
meegenomen naar een inpaktafel. Is dit al een daadwerkelijk functionerend
concept? Nee, maar dat was pick-by-vision met slimme brillen acht jaar geleden
ook nog niet.

Marcel te Lindert – journalist logistiek en supply chain

Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.

Gerelateerde artikelen