Shared Warehousing: zo doen Albert Heijn en Vezet het

Redactie
24 januari 2018
3 min

Koninklijke Vezet doet al ruim tien jaar aan Shared Warehousing voor haar grootste klant Albert Heijn. Het groente- en fruitverwerkingsbedrijf beheert de voorraden in de distributiecentra van de supermarktketen. De voorwaarde voor succes? Het delen van data, meent Anouk Wissink, directeur Supply Chain & New Business bij Vezet. “Ik denk dat veel partijen daar nog angstig voor zijn. Maar door het delen van data kan je het concept Shared Warehousing veel beter uitnutten.”

Vezet werkt met Albert Heijn samen volgens het Vendor Managed Inventory(VMI)-principe; de voorraden in de distributiecentra van Albert Heijn worden door de leverancier beheerd. Vezet levert per dag voor 5 blokken aan vijf distributiecentra van Albert Heijn. “Wij moeten voorspellen wat Albert Heijn gaat bestellen. Aan ons de taak om daar de juiste voorraad te hebben liggen. We worden eigenlijk 25 keer per dag beoordeeld.”

De uitdaging bij het forecasten zit hem in de volatiliteit. Als leverancier van groente en fruit, heeft Vezet te maken met een volatiele vraag aan de voorkant. “Het weer is zeer bepalend voor wat mensen eten. Bij 0 graden willen consumenten erwtensoep, terwijl dat bij 10 graden veel minder wordt gegeten. Er zit een grote actiedruk op ons assortiment.” Ook bij de aanlevering van grondstoffen moet Vezet rekening houden met externe omstandigheden. “Ons product is zeer weersafhankelijk. Slakken in de sla of een hagelbui, daar doe je weinig aan. Normaliter vang je dat op door voorraad te houden. Maar omdat we zo’n korte THT hebben, kunnen wij dat niet. De uitdaging is om met die volatiliteit en de onmogelijkheid om voorraad te houden, zo goed mogelijk te voorspellen.”

Strategic partnership

Dat voorspellen doet Vezet in nauwe samenwerking met Albert Heijn. Wissink: “We hebben een strategic partnership, waarbij we de forecast met elkaar delen. Albert Heijn is daar ontzettend goed in. Zij forecasten zo goed mogelijk wat ze zien in de winkel, wat ze verwachten van de acties, etcetera. De Store Demand Forecasting die daaruit volgt geven ze zeven keer per dag aan ons door. Dat werkt enorm goed voor een grote groep artikelen die iets minder weersafhankelijk is. Wij nemen die forecast een op een over.” Voor de producten die weersafhankelijk of in de in de actie zijn, verzorgt Vezet zelf de forecasting. “Hiervoor houden wij zelf het weer en het verloop in de gaten. Dat is ook onze focus en daar zijn we goed in.” Dan is er nog een kleine groep producten die laag roterend is. Hiervoor zet Vezet een vaste prognose in.

Terughoudendheid bij delen data

“Wij hebben het voordeel dat onze klant heel veel faciliteert in de forecasting”, zegt de directeur Supply Chain & New Business over de samenwerking met Albert Heijn. “Wat moet er liggen in de distributiecentra en is er nog genoeg ruimte in het productieproces om dat te produceren? Dat is niet alleen  de opdracht aan de leverancier, maar ook aan de klant. En dat heeft Albert Heijn heel goed ingericht.”

Voor een vergaande samenwerking zoals die van Albert Heijn en Vezet is vertrouwen nodig. De klant moet immers data met de leverancier delen. “Het delen van informatie kan een ding zijn. Met Albert Heijn werken we al 40 jaar samen, dus was die vertrouwensrelatie er al. Bovendien heeft de keten er profijt van. Albert Heijn hoeft het voorraadbeheer niet te verzorgen en draagt ook de verantwoordelijkheid niet. Daar staat tegenover dat zij wel de Store Demand Forecast en andere gegevens met ons delen.”

Wissink begrijpt de terughoudendheid bij klanten met het delen van data, maar ziet dat toch als een voorwaarde voor de optimale supply chain. “Ik denk dat er nog angst bestaat dat partijen met die informatie aan de haal gaan. Maar dat moet je er niet van weerhouden om je keten te optimaliseren. Je gaat het uiteindelijk namelijk in de kosten merken. Als je goede afspraken maakt over data en hoe daarmee om te gaan, dan levert het uiteindelijk zowel de klant als de leverancier iets op.”

Tijdens de Logistiekdag op 6 februari geeft Anouk Wissink een sessie over Shared Warehousing.  Het thema van deze editie luidt: Sharing is (s)caring. ‘Delen van business is eng, maar kan tegelijkertijd nieuwe deuren openen.’ Als partner van LogistiekProfs ontvangt u €75 korting op deelname ovv LGP75. Kijk hier voor meer informatie en inschrijven.

Gerelateerde artikelen