De logistieke sector worstelt met steeds kortere levertijden. Vervoerders en logistiek dienstverleners voelen een continue druk om hun prestaties en productiviteit te verbeteren.
Dat blijkt uit de jaarlijkse Fleet Management benchmark van Descartes, dat is uitgevoerd onder 106 vervoerders en logistiek dienstverleners. De top drie uitdagingen is hetzelfde als vorig jaar: kostenbesparing (78 procent), gevolgd door het beheren van de prestaties van de chauffeurs en het verbeteren van de stiptheid van leveringen.
Druk op presteren
Nieuw is echter de druk die bedrijven voelen op het gebied van levertijd, een uitdaging die dit jaar op de vierde plek staat. 42 procent van de vervoerders en logistiek dienstverleners worstelt hiermee. Het elimineren van papieren processen zakt een plek naar beneden. “De resultaten uit onze wereldwijde benchmark bevestigen wat dagelijks wordt ervaren binnen de logistieke sector: de druk op presteren”, aldus Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes. “Dat het verkorten van de levertijd als een steeds grotere uitdaging wordt gezien, is een belangrijke indicator voor deze ontwikkeling. En die is behoorlijk uitdagend, zeker met de steeds veeleisendere klant in het kielzog.”
Chauffeurstekort heeft impact
Bedrijven werd ook gevraagd om een aantal ontwikkelingen aan te wijzen die de komende vijf jaar de meeste impact gaan hebben op het wagenparkbeheer. Het tekort aan chauffeurs wordt hier verreweg het meest geantwoord (65 procent). Overige ontwikkelingen zijn steeds veeleisendere klanten en stijgende brandstofkosten (beiden 33 procent). Mediagenieke ontwikkelingen, zoals zelfrijdende voertuigen en logistiek op basis van crowd-sourced logistics hebben volgens de respondenten op korte termijn weinig impact.