Er verdwijnen in Europa 1,5 miljoen
banen als de logistiek niet goed inspeelt op de robotisering van de
sector. In de beginfase zullen er nog steeds mensen nodig zijn om de robots te begeleiden en controleren, maar dat wordt na verloop van tijd minder. Dat stelt onderzoeksbureau Roland Berger.
Het lijkt nu nog geen storm te
lopen met de inzet van robots, maar dat komt volgens het rapport ‘Of Robots and
Men – in logisctics: Towards a confident vision of logistics in 2025’ door de
hoge aanschafkosten. Nu kosten de robots in West-Europa tussen de 100 duizend en
110 duizend euro per eenheid. Daarmee zou de robot per uur zo’n 18 tot 20 euro
kosten, terwijl een logistiek medewerker in Nederland 14 euro per uur kost.
Daar komt de komende jaren verandering in, zo verwachten de onderzoekers. “Op
de lange termijn, met een toename van de productiviteit van de robots, een
langere levensduur en een daling van de aanschafprijs wordt dat verschil
kleiner en ligt het economische voordeel bij de robots. Ook omdat de kosten van
menselijke arbeid altijd blijven stijgen”, verklaart Didier Bréchemier van
Roland Berger. Het onderzoeksbureau verwacht dat er nog voor 2020 een groot
aantal logistieke oplossingen op de markt komt, waarbij de aanschafprijs onder
de 100 duizend euro ligt.
Ongeschoolde banen
Vooral
ongeschoolde banen kunnen worden overgenomen door robots. De logistieke sector kan het aantal
verloren banen beperken als het zich goed voorbereid op de komst van robots,
maar ook in dat geval zouden er honderdduizenden banen verloren gaan. De robots
zijn namelijk aantrekkelijk voor fabrikanten en logistiek dienstverleners omdat
ze hiermee productiviteitswinst kunnen boeken. Ze zijn namelijk vier
tot zes keer efficiënter zijn dan de mens. Daardoor kunnen bedrijven de kosten
voor material handling met 20 tot 40 procent drukken, zo stellen de experts.
Lees ook: De magazijnmedewerker versus de robot: wie wint?
In het rapport worden ook voorbeelden genoemd van robots die de productiviteit
in distributiecentra hebben opgeschroefd. Zo zorgde de Kiva, een systeem waarbij
karretjes zichzelf door het magazijn begeleiden en zo producten naar de
orderpicker brengen, voor een productiviteitsverbetering van 20 tot 40 procent.
De Kiva kost tussen tussen de 25.000 en 35.000 euro en de terugverdientijd ligt
tussen de 24 en 36 maanden.
Robots uit Japan, Korea en China
Volgens de onderzoekers is het van belang dat Europese bedrijven en overheden
investeren in research voor het ontwikkelen en begeleiden van robotica. Gebeurt
dat niet, dan zal het banenverlies in Europa nog hoger uitvallen omdat
distributiecentra bevolkt zullen worden door robots uit Japan, Korea en China.
Redactie LogistiekProfs