Zo’n zestig schepen maken de komende weken hun opwacht in de Rotterdamse haven nu de blokkade in het Suezkanaal is opgeheven. Bedrijven in en rondom de haven bereiden zich voor om de binnenkomende stroom zo goed mogelijk af te handelen.
Tientallen schepen die minstens zes dagen te laat aankomen. Dat komt niet vaak voor in de Rotterdamse haven. Vanaf de tweede helft van deze week verwacht de haven zes tot acht extra zeeschepen per dag, een ware containergolf. “Maar met de juiste voorbereiding denken we dat we deze stroom goed kunnen opvangen”, zegt een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam tegen de NOS. Im- en exporteurs worden nadrukkelijk verzocht om ruimte te maken door containers die er nu staan zo snel mogelijk weg te halen.
Rederijen nemen bestaande routes onder de loep. Een grote ‘sudoku-puzzel’, beschrijft Marco Tak, directeur van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors. Tak bekijkt in welke havens er ligplaatsen vrij zijn voor de schepen om aan te meren. Veel plek is er niet, want ook de kleinere binnenvaartschepen willen aanmeren om de containers af te halen. “Belangrijk is nu dat de containers heel snel van de terminals afgehaald worden, zodat er ruimte komt en de containers niet vast komen te staan.”
‘Containers buiten piektijden leveren’
Alle partijen in de keten moeten samenwerken om de containers zo snel mogelijk af te handelen, stelt brancheorganisatie TLN. Vervoerders worden geadviseerd om contact op te nemen met hun opdrachtgevers, zodat zij de openingstijden van warehouses en distributiecentra kunnen verruimen. Het containerwegvervoer kan dan ook in de avond en nacht rijden, in plaats van enkel tussen 06.00 en 18.00 uur.