Aanstaande woensdag 11 april vindt de dertiende editie van de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar plaats. Ronald Leunisse, Managing Director bij DHL Express Nederland, is als voorzitter van het bestuur nauw betrokken bij de verkiezing die de logistiek manager in het zonnetje zet. Leunisse blikt terug op dertien jaar LMvhJ én vooruit op aanstaande finaledag. “Met name door de jong talenten zien we dat de logistiek ook heel veel kansen biedt.”
De verkiezing Logistiek Manager van het Jaar en Jong Logistiek Talent werd dertien jaar geleden in het leven geroepen om de logistiek manager prominenter in beeld te brengen. “In de tijd was het logistieke vakgebied naar ons idee onderbelicht, en dan vooral de human side of logistics. Het ging, en gaat nog steeds vaak, vooral over bedrijven, projecten en processen. Maar je kan nog zulke goede processen hebben; uiteindelijk maken de mensen het verschil. Met deze verkiezing wilden we de mensenkant van de logistiek onder de aandacht brengen”
De afgelopen jaren heeft Leunise de rol van zowel de logistiek als de logistiek manager zien veranderen. “Marketing en sales maakten vroeger de mooie plannen. De logistiek moest uitvoeren. Daar kwam nog bij dat de logistiek manager vaak een wat conservatieve kijk op zaken had.” Inmiddels zou juist de logistiek vaak dienen als marketingtool. Online partijen binden klanten bijvoorbeeld met bezorging op dezelfde dag, of thuisinstallatie door de bezorger. “Die verschuiving zie je terug in de logistiek managers van nu. Zij zijn veranderingsgezind en assertiever.”
Leunise meent dat de juist de jongere categorie, de deelnemers van Jong Logistiek Talent, al over deze eigenschappen beschikt. “Met name door de jong talenten zien we dat de logistiek ook heel veel kansen biedt. Zij zitten assertief vooraan bij het ontwikkelen van allerlei oplossingen en komen zo tot logistieke innovaties. Bovendien doet de jonge garde het ook vaak goed op het podium.” Een duidelijk voorbeeld hiervan is Jan Minnee, die vorig jaar de verkiezing Jong Logistiek Talent won. Hij tracht het retourprobleem te tackelen met zijn bedrijf Retourplaza. Retour gestuurde artikelen worden op Retourplaza opnieuw aangeboden. “Dat zijn de pioniers van vandaag. En die heeft de logistiek gelukkig steeds meer.”
Voor aankomende finaledag is voor het thema ‘Grensoverschrijdend’ gekozen. Daarbij doelde het bestuur in eerste instantie op de verbinding tussen mensen, processen en techniek. “Maar als je verder kijkt raakt het heel veel thema’s. Er is zoveel aan de hand in die driehoek: van talentontwikkeling tot ethische vraagstukken.” Daar zijn niet alleen de genomineerden op uitgekozen, maar ook de sessies op ingericht. “In de sessies worden allerlei kanten belicht: van Waterstof tot de Brexit. Ik zou iedereen van harte aanbevelen om ook sessies te bezoeken waarvan je in eerste instantie niet denkt dat het jouw interessegebied raakt. Alles is namelijk met elkaar verweven. En, als je echt wil veranderen moet je grenzen over.”
Op 11 april vindt in de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar plaats in de Jaarbeurs. Het volledige programma vind je hier. Direct aanmelden kan via deze link.