Risicomanagement in de logistiek is van groot belang als u bij een kleine verstoring niet wilt dat de hele logistieke keten lam ligt. Toch doet het merendeel van de supply chain managers vandaag de dag te weinig om eventuele risico’s te managen. Dat blijkt uit de studie Managing Risk in the Global Supply Chain. Hiervoor werden 150 supply chain managers van Amerikaanse bedrijven ondervraagd, waarvan 80 procent wereldwijd zaken doet.
Geen risicomanagers in de supply chain
De respondenten geven aan zich bewust te zijn van de risico’s, maar zeggen ook dat ze hiervoor geen strategieën ontwikkelen. Opvallend is dat geen van de respondenten extern advies inschakelt om de supply chain risico’s in kaart te brengen. Bedrijven hebben vaak wel risicomanagers, maar deze werken vaak vanuit de afdeling legal of finance. Supply chain risico’s worden bijna altijd buiten beeld gelaten in de risicomanagement strategie.
Risico’s in de logistiek
Het managen van risico’s is in de logistieke branche van groot belang. Een kleine verstoring kan namelijk de gehele logistieke keten overhoop halen. In het rapport ‘Risicomanagement en Logistiek’ schreef onder anderen hoogleraar Walther Ploos van Amstel hierover dat het belangrijk is dat de logistieke keten resilient is: zorg dat de schade na verstoringen beperkt blijft en dat de bedrijfsvoering snel weer terugkeert naar de gewenste situatie.
Risico's managen met een 5-stappenplan
Hoe doet u dat? TNO ontwikkelde hiervoor het volgende 5-stappenplan:
1- Zorg voor bewustwording. Bereidt u voor en breng focus aan binnen het project. Stel daarvoor een risicoteam samen.
2- Breng de strategie en de processen in kaart. U zou denken dat dit bij iedereen bekend is, maar het kan zijn dat de top van de organisatie de strategie aan het aanpassen is. Omdat u bezig bent met de bestendigheid van de organisatie, is het van belang dat u de laatste stand van zaken kent.
3- Stap drie omhelst het uitvoeren van een FMEA, een failure mode and effect analysis. Met deze methode kan op voorhand in kaart gebracht worden wat de gevolgen zijn van een verstoring. Aan de hand van de FMEA brainstormt u over het management van deze risicosoorten.
4- Bepaal wat de resilience strategie gaat worden. Dit kan bijvoorbeeld zijn: het inbouwen van meer overvloed of meer flexibiliteit (kunnen switchen tussen leveranciers).
5- De laatste stap bestaat uit het maken van een plan en het afstemmen met klanten en leveranciers.
Volgens TNO is het belangrijk om deze 5 stappen regelmatig te herhalen, omdat de organisatie constant verandert, veranderen ook de risico’s.
Redactie LogistiekProfs