Kamerlid Ton Elias wil een betere aanpak op het gebied van overbodige regeldruk in de luchtvaart. Dat heeft de VVD’er duidelijk gemaakt in het debat met de staatssecretaris van Infrastructuur.
De staatssecretaris zegde na het debat toe een quick scan uit te voeren om zo meer inzicht te krijgen in de regeldruk. Actal, de waakhond voor regeldruk, zal hieraan meewerken. EVO Fenedex stelt in een reactie op het voorstel dat de regeldruk inderdaad nog steeds te hoog is. In een eerder stadium werd er al gewerkt aan een reductie van regeldruk in samenwerking met vertegenwoordigers van dienstverleners uit alle modaliteiten. Deze reductie was destijds succesvol, maar er zouden nog steeds problemen in de luchtvrachtketen spelen die niet volledig zijn opgelost.
Vooral aan de tarieven en inefficiëntie van inspectiediensten zou nog geschaafd kunnen worden. EVO Fenedex wil in de komende jaren een betaalbare en constructieve inspectie bij logistiek en handel realiseren en heeft het kabinet gevraagd zich hier op te richten.
NVWA op het tandvlees
Tijdens het debat werd ook het werk van inspectiedienst NVWA besproken. Deze zou te wensen over laten. Volgens de staatsecretaris komt dat vooral door een gebrek aan geld. NVWA haalt haar doelstellingen maar krap aan en zou beter werk kunnen leveren als er meer geld beschikbaar zou zijn, maar dat is er niet. Hierdoor kan er geen extra boost worden gegevens aan de inspectiedienst.
Redactie LogistiekProfs