Vijf jaar na oprichting komt same-day pakketdienst Red je Pakketje in handen van een Zweeds bedrijf: Instabox. De nieuwe eigenaar heeft grote plannen met pakketkluizen; er moeten in Nederland duizenden lockers komen waar consumenten hun pakketten kunnen ophalen.
CEO Sam Rohn, berichtte vanochtend op LinkedIn over de verkoop van zijn bedrijf aan het Zweedse Instabox. De overname zou Red je Pakketje de kans bieden om harder te groeien. “Door samen te gaan met een grote Europese speler zijn we beter in staat onze diensten naar nieuwe markten te brengen”, aldus Rohn. De twee bedrijven hebben veel overeenkomsten. Met hun klantgerichte benadering wisten ze de afgelopen jaren fors marktaandeel af te snoepen van traditionele spelers.
Instabox werd in 2015 opgericht in Stockholm en bezorgt sindsdien in Scandinavië voor partners als H&M en IKEA. Dat gebeurt voornamelijk via kluisjes, maar ook per fiets. Instabox werkt met een platform dat real-time, end-to-end inzicht biedt in leveringen. Pakketten worden via een hyperlokaal fulfilmentnetwerk opgehaald en bij de consument bezorgd. De consument kan tot op het laatste moment het bezorgadres wijzigen.
‘Onder de indruk van Red je Pakketje’
Het bedrijf – dat op jaarbasis met meer dan 300 procent groeit – ontving onlangs een financiering van 75 miljoen euro. Dat geld wordt onder meer gebruikt voor uitbreiding naar Nederland. “Toen we de Nederlandse markt onderzochten waren we onder de indruk van Red je Pakketje die er in waren geslaagd een premium same day delivery service op te zetten die populair is bij consumenten”, zegt Alexis Priftis, CEO en oprichter van Instabox.
Nederland loopt achter met pakketkluizen
De bezorgdienst denkt dat Nederland nog een aardige inhaalslag kan maken op het gebied van pakketkluizen. Terwijl sommige landen zoals Polen en Duitsland tien tot dertig kluisjes per 100.000 inwoners hebben, telt Nederland minder dan twee kluisjes per 100.000 inwoners. Instabox is voornemens dat aantal flink te laten stijgen, niet alleen door het aanbod te verhogen maar ook de kwaliteit van de technologie.
Kans om te groeien
CEO Sam Rohn richtte Red je Pakketje (RJP) in 2016 samen met zijn broer Kay en compagnon Tijs van Driel. De belofte aan webwinkels en consumenten: same day delivery. Wie ’s middags bestelt, krijgt nog ’s avonds een bezorger voor de deur. Inmiddels heeft Red je Pakketje achthonderd medewerkers in dienst, zes distributiecentra en honderden bussen. In 2020 behaalde het bedrijf een omzet van 12 miljoen euro. Dit jaar moet dat bedrag verdrievoudigen tot 35 miljoen euro.
De oprichters van Red je Pakketje blijven voorlopig actief in het nieuwe bedrijf. Hoeveel geld er met de overname gemoeid is, maken de bedrijven niet bekend. Een deel van de opbrengst wordt weer geïnvesteerd in Instabox. De uitrol van kluisjes in Nederland start volgende maand. Vanaf de zomer kunnen retailers deze optie in hun webwinkel aanbieden.