Red je Pakketje verhuist naar een groter distributiecentrum in Amsterdam. Na de overname door het Zweedse Instabox is de last mile-speler toe aan een grotere locatie. Het doel is om nog dit jaar met 300 procent te groeien.
Het nieuwe pand aan de Gyroscoopweg 6 in Amsterdam beslaat iets minder dan 5.000 vierkante meter en is volledig elektrisch met een schaalbaar laadplein. Per 1 juli bezorgt Red je Pakketje hier vandaan met elektrische bezorgbusjes. In het eerste jaar verwacht het bedrijf ruim één miljoen elektrische kilometers af te leggen. Dat aantal moet daarna verder oplopen. De locatie biedt ruimte voor 400 banen.
“De ambitie van Red je Pakketje is om dit jaar 300 procent te groeien”, zegt COO Tijs van Driel. “Daarbij horen zowel nieuwe locaties als grotere distributiecentra, dus wij zijn heel blij met deze stap. De Gyroscoopweg is voor ons de ideale groene groeilocatie.”
Computersimulaties voor nieuwe locatie
Red je Pakketje heeft naar eigen zeggen veel geleerd van de onlangs geopende locatie in Arnhem. Die kennis is toegepast voor het distributiecentrum in Amsterdam. “Denk aan slim opladen en maximale routelengtes die we kunnen plannen”, leg CTO Arjan van den Bos uit. “En denk bijvoorbeeld ook aan specifieke rijtrainingen voor chauffeurs.” Het pakketbedrijf berekent aan de hand van computersimulaties waar het beste nieuwe distributiecentra geopend kunnen worden en waarvandaan de meeste groene kilometers kunnen worden gemaakt. Na Arnhem viel de keuze op Amsterdam. Van den Bos: “De komende maanden gaan we op basis van computersimulaties nog meer distributiecentra openen.”
Lees ook: Red je Pakketje verkocht aan Zweeds bedrijf
Overname door Instabox
In mei maakte Red je Pakketje de overname door het Zweedse Instabox bekend. Ook Instabox is actief in pakketbezorging en noemt zichzelf een next-gen techbedrijf. De nieuwe eigenaar heeft grote plannen met pakketkluizen; er moeten in Nederland de komende twee jaar drieduizend lockers komen waar consumenten hun pakketten kunnen ophalen.