Producenten maken nog geen gebruik van de basisprincipes van Industry 4.0 om dichter bij klanten, leveranciers en distributeurs te komen. Onderlinge operabiliteit, transparantie en decentralisatie staan niet hoog op de agenda. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Oracle.
Het onderzoek, onder 700 managers van productiebedrijven wereldwijd, blijkt dat een meerderheid van de producenten wel degelijk heeft geïnvesteerd in Industrie 4.0-programma’s. Toch heeft maar 17 procent zijn bedrijfsmodel hierop aangepast.
Bovendien blijkt dat slechts een derde van de producenten Industry 4.0-technologieën heeft ingezet om een einde te maken aan datasilo’s binnen de complete waardeketen. 40 procent heeft een open uitwisseling van data met leveranciers en distributeurs. Voor beslissingsprocessen heeft minder dan de helft klantdata en leveranciers- en distributeursdata geïntegreerd.
Eerste resultaten veelbelovend
Producenten die intern een digitale aanpak integreerden, plukken daar wel de vruchten van. 82 procent van de ondervraagden die data intern integreerden, profiteerde hiervan.
“Het is goed om te zien dat producenten de vruchten plukken van Industry 4.0″, verklaart Peter Fleischmann, Senior Sales Director Finance & Supply Chain bij Oracle. “Toch is er nog een lange weg te gaan voordat investeringen hun langverwachte impact van de transformatie hebben. Het wegnemen van interne silo’s is een goed begin, maar die digitale aanpak moet zich verder uitbreiden, buiten de organisatie en door de complete waardeketen. Het gebruik van goede, onderling verbonden cloudsystemen is voor producenten de makkelijkste manier om data van leveranciers en distributeurs veilig te integreren, en om klant- en sensordata beter in te zetten om de impact van disruptieve krachten te managen.”
Vergelijkbaar met Chinese producenten
Een positieve uitkomst in het onderzoek voor Europese producenten is, dat hun resultaten op het gebied van Industry 4.0 vergelijkbaar zijn met die van hun Chinese tegenhangers. Slechts 34 procent van de Chinese producenten heeft data van eindgebruikers en klanten geïntegreerd in het beslissingsproces – dat is minder dan het internationale gemiddelde van 43 procent. Meer dan de helft van de Chinese producenten (53 procent) geeft echter toe dat dit een gebied is waar verbetering nodig is – tegenover 43 procent wereldwijd.
Wegnemen van datasilo’s
Voor wat betreft de volgende stappen op weg naar Industry 4.0, geven producenten werkzaamheden op het gebied van klantgerichtheid de hoogste prioriteit om de komende drie jaar aan te pakken. De helft van hen gaat zich focussen op het wegnemen van datasilo’s en 47 procent geeft aan voor een meer open data-uitwisseling met leveranciers en distributeurs te moeten zorgen.