Nieuwe technologieën en aanhoudende druk op marges dwingen de logistieke sector flexibeler te worden. Tijd voor een on-demand warehouse-oplossing, dachten de initiatiefnemers achter het platform Stockspots.
De online marktplaats brengt vraag en aanbod van warehousecapaciteit en bijbehorende diensten bij elkaar. Via een managementsysteem in de cloud krijgen gebruikers inzicht in voorraad, zendingen en warehousecapaciteit. Een logistiek dienstverlener die op zoek is naar opslagruimte voor de maanden januari en februari kan daar op Stockspots naar zoeken. De beschikbare locatie kan aangeven hoeveel capaciteit er beschikbaar is en of er ook materieel en personeel beschikbaar wordt gesteld.
Lees ook: Met flexibele warehousing kom je dichterbij de eindbestemming
Sharing economie
“We zagen dat gemiddeld 10 tot 20 procent van de warehousecapaciteit in in Nederland gedurende het jaar leeg staat”, vertelt mede-initiatiefnemer Remko Beem. “Met name seizoensgebonden producten drukken op lege vierkante meters.” Volgens de oprichters ligt de oprichting van Stockspot in lijn met andere deeleconomie-iniatiatieven. “De sharing economie is al jaren bezig aan een opmars. Platformen als Airbnb schieten uit de grond en maken het klanten gemakkelijker om te kiezen voor een flexibele en duurzame oplossing. Is een marktplaats voor on-demand warehousing dan niet de logische stap voor de sector?”, legt mede-oprichter Coen de Lange uit.
Het platform wordt op 1 oktober gelanceerd. De komende maanden ontwikkelt Stockspots samen met toekomstige gebruikers de praktische werking van het platform. In een persbericht stellen de oprichters dat Kennis Transport, Mepavex, Sanders Fritom, Axell Logistics en Partner Logistics hebben al hebben aangegeven gebruik te gaan maken van het platform. De neutrale douane dienstverlener Gaston Schul zal capaciteit aan gaan bieden voor douane en accijnsopslag.
Voorraden dichtbij de eindklant
Volgens de Topsector Logistiek biedt Stockspots een duurzame oplossing. “Voorraden kunnen op een strategische locatie worden gehouden, dichterbij de eindklant, waardoor onnodige kilometers bespaart worden. Een betere benutting van warehousecapaciteit geeft daarnaast ook een gunstig effect op de markt en daarmee op de strategische warehousepositie van Nederland”, aldus Machteld Leijnse, algemeen directeur van Connekt.
Redactie LogistiekProfs