Picnic gaat toch een cao hanteren voor de medewerkers in zijn distributiecentra. De app only supermarkt gebruikt daarvoor niet de standaard supermarkt-cao, maar ontwikkelt een eigen cao voor de online branche.
De e-commerce-cao is bedoeld voor personeel van online retailers en moet beter aansluiten bij de huidige tijd, stelt Picnic. Het bedrijf belooft distributiemedewerkers bovendien een loonsverhoging, die losstaat van de aanstaande cao.
FNV zet Picnic onder druk
Het nieuws volgt een dag na de dagvaarding van FNV. De vakbond eist dat Picnic zich aan de supermarkt-cao houdt. “Picnic weet dat het een supermarkt is en draagt dit ook uit”, luidt het statement van de vakbond. “Maar dit bedrijf weigert om het loon te betalen waar de medewerkers recht op hebben. De rekening van het ‘gratis’ bezorgen legt Picnic neer bij de werknemers. Bovendien zorgt deze wanpraktijk voor oneerlijke concurrentie met andere supermarkten.”
‘E-commerce-cao is belangrijk voor de sector’
Picnic komt met de invoering van een cao gedeeltelijk aan die eis tegemoet, al weigert het de supermarkt-cao te omarmen. “De supermarkt-cao is gemaakt voor winkels, en die hebben we niet”, zegt oprichter Michiel Muller in gesprek met NU.nl. “Een eigen cao is belangrijk voor de sector, die enorm groeiend is.” Eerder liet Muller al weten de supermarkt-cao niet van deze tijd te vinden. “Die afspraken zijn vijftig jaar oud. Dan kan een student die op zondag werkt dubbel betaald krijgen en een huismoeder die alleen doordeweeks kan werken niet.”
Retail-cao dient als basis
De retail-cao van INretail gaat als basis voor de nieuwe cao dienen. Muller hoopt dat andere e-commercebedrijven zich bij de cao zullen aansluiten.