Vervuilende, buitenlandse vrachtwagens kunnen ongecontroleerd steden en handelsgebieden binnenrijden en op die manier de milieuzone omzeilen, omdat de camerasystemen enkel Nederlandse kentekens kunnen controleren.
De reden dat de camera’s de buitenlandse nummerborden niet kunnen controleren, is dat er geen Europese afspraken zijn over het uitwisselen van kentekengegevens voor milieuovertredingen. Het probleem is niet alleen in de binnensteden een probleem, maar bijvoorbeeld ook op de Rotterdamse Maasvlakte.
Vooral vrachtwagens uit Oost-Europa, waar de milieuregels nog niet gelden, kunnen op die manier makkelijker doorrijden. Transport Logistiek Nederland (TLN) geeft tegenover Algemeen Dagblad aan eveneens werk te maken van de kwestie, net als verschillende gemeenten al aan de bel hebben getrokken bij de Tweede Kamer en in Brussel.
De Vetron, belangenorganisatie voor eigen rijders, noemt het oneerlijke concurrentie. Deze zelfstandige chauffeurs ondervinden al concurrentie van de lager betaalde buitenlandse collega’s uit Oost-Europese landen als Roemenië en Hongarije. ‘Dit komt daar weer bij’’, zegt Anton van der Perk, voorzitter van de belangenorganisatie, tegen het Algemeen Dagblad.
Helemaal nieuw is de boodschap niet. De gemeente Rotterdam meldt het zelf al op haar website en heeft een registratieplicht voor buitenlandse vrachtwagens ingesteld. Wie zich niet registreert kan een boete krijgen van 2.250 euro als overtreding wordt vastgesteld. Een gebrek aan controleurs heeft ertoe geleid dat deze boetes nog niet uitgedeeld zijn