Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen overweegt een verbod op appen en sms’en in de auto en op de fiets. Jaarlijks vallen er namelijk 600 doden en zwaargewonden door het gebruik van smartphones in de auto. Ook in het magazijn kunnen smartphones een gevaar vormen. Tijd om dit gevaar aan banden te leggen, stelt BLOM Opleidingen.
De opleider in intern transport baseert zich hierbij op onderzoek onder bijna 1200 heftruckchauffeurs. Daaruit blijkt dat smartphones in magazijnen regelmatig gebruikt worden. Dat is niet alleen een probleem bij heftruckchauffeurs, maar ook bij voetgangers die hun mobiel tevoorschijn halen. Uit het onderzoek blijkt dat heftruckchauffeurs zich storen aan voetgangers die ‘plotseling’ op duiken. “Je schrikt je een ongeluk”, zegt één van de respondenten. “Als die voetgangers dan zelf ook niet opletten, is het leed gauw geschied.”
Lees ook: Schultz waarschuwt chauffeurs voor smartphones achter het stuur
Op sommige werkplekken zijn wel richtlijnen opgesteld voor het gebruik van telefoons, maar deze regels worden vaak niet gehandhaafd. “De vraag is ook wat de teamleiders en warehouse managers zelf doen op het moment dat ze tijdens hun rondgang door het magazijn een zakelijk telefoontje of mailtje krijgen. Wie kan van zijn werknemers verwachten dat ze hun telefoon niet gebruiken als hun leidinggevende dat wel doet? Nu in veel opzichten de tijd van bezinning is aangebroken, is het de moeite waard om ook hierover na te denken”, aldus BLOM.
Volgens de opleider moeten we daarbij ook andere technologieën niet vergeten. “Als telefoons een probleem vormen, hoe zit het dan met alle andere apparatuur die we gebruiken? Denk aan de headsets die zinvolle orderpickinformatie inspreken in de oren van orderpickers die op hun orderpicktrucks door de gangpaden rijden. Of denk aan de heftruckterminals die de chauffeurs vertellen naar welke opslaglocatie ze moeten sturen.” BLOM vraagt zich af of die apparaten ook de kans op ongevallen verhogen. “Dat moet bijna wel als we bedenken dat handsfree bellen in de auto ook vier keer meer kans op een ongeval oplevert.”
Redactie LogistiekProfs