In
navolging van Duitsland wil ook Frankrijk een minimumloon invoeren voor
truckers en schippers die tijdelijk in Frankrijk rijden of varen. Frankrijk wil
op die manier voorkomen dat Franse arbeiders werk verliezen door de massale
inzet van goedkope arbeidskrachten uit Oost-Europa.
Momenteel
kan een buitenlandse vervoerder binnen zeven dagen na de eerste levering van
goederen nog drie binnenlandse reizen van cabotage op het Franse grondgebied
uitvoeren (laden en lossen). Dat moet in de toekomst verboden worden.
Onduidelijk is nog wanneer het minimumloon wordt ingevoerd.
Voor
Nederlandse transportbedrijven die in Frankrijk zaken doen, betekent de nieuwe
maatregel vooral meer administratie. Zij moeten namelijk te allen tijde aan
kunnen tonen dat de chauffeurs die ze in dienst hebben ook daadwerkelijk het Franse
minimumloon verdienen.
De nieuwe Franse wetgeving volgt kort nadat Duitsland het minimumloon voor buitenlandse chauffeurs verplicht stelde. Sinds januari moeten alle chauffeurs die in Duitsland bezorgen het minimumloon betaald krijgen. Dat geldt ook voor tijdelijke uitzendkrachten. Eerst gold de regel ook voor chauffeurs die op doorreis waren en niet in Duitsland hoefden te stoppen, maar die regel is nu opgeschort.
LogistiekProfs